Spirit Airlines poinformowały w poniedziałek, że złożyły wniosek o ochronę przed upadłością i spróbują ponownie uruchomić działalność, próbując otrząsnąć się po załamaniu podróży spowodowanym pandemią i nieudanej próbie sprzedaży linii lotniczej JetBlue.
Spirit, największa budżetowa amerykańska linia lotnicza, straciła od początku 2020 roku ponad 2,5 miliarda dolarów i w przyszłym roku stanie w obliczu groźby spłaty zadłużenia na łączną kwotę ponad 1 miliarda dolarów.
Spirit oświadczył, że spodziewa się normalnej działalności po przejściu zaplanowanego procesu upadłościowego na podstawie rozdziału 11, a klienci będą mogli nadal dokonywać rezerwacji i latać bez przerw. Jak podała linia lotnicza, wszystkie bilety, punkty i punkty lojalnościowe zachowują ważność, podobnie jak powiązane karty kredytowe i inne korzyści wynikające z członkostwa.
Akcje Spirit Airlines Inc. z siedzibą w Miramar na Florydzie spadły w piątek o 25% po tym, jak The Wall Street Journal doniósł, że linia lotnicza omawiała z obligatariuszami warunki ewentualnego ogłoszenia upadłości. Był to najnowszy z serii ciosów, które spowodowały załamanie akcji spółki o 97% od końca 2018 r., kiedy Spirit wciąż zarabiał.
Akcje wzrosły o prawie 4% przed poniedziałkową dzwonką otwierającą.
Dyrektor generalny Ted Christie potwierdził w sierpniu, że Spirit rozmawiał z doradcami swoich obligatariuszy na temat zbliżających się terminów zapadalności długów. Nazwał dyskusje priorytetem i powiedział, że linia lotnicza stara się jak najszybciej uzyskać najlepszą możliwą ofertę.
„Rozmowy na rynku na temat Spirit są godne uwagi, ale nie rozpraszają nas” – powiedział inwestorom podczas rozmowy telefonicznej dotyczącej wyników finansowych. „Koncentrujemy się na refinansowaniu naszego zadłużenia, poprawie naszej ogólnej sytuacji płynnościowej, wprowadzeniu na rynek naszego nowego, przeprojektowanego produktu i rozwijaniu naszych programów lojalnościowych”.
Ludzie nadal latają liniami Spirit Airlines. Po prostu nie płacą tyle.
W pierwszym półroczu tego roku pasażerowie Spirit przewieźli o 2% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jednak płacą o 10% mniej za milę, a dochód za milę z opłat spadł o prawie 20%, co przyczynia się do czerwonego atramentu Spirit.
To nie jest nowy trend. Spirit nie powrócił do rentowności po złagodzeniu pandemii wirusa i ożywieniu w branży turystycznej. Powodów załamania jest kilka.
Wzrosły koszty spirytusu, zwłaszcza pracy. Największe amerykańskie linie lotnicze przyciągnęły część dbających o budżet klientów Spirit, oferując własną markę biletów typu „bare-bone”. Ceny biletów rekreacyjnych do USA – podstawowej działalności Spirit – spadły z powodu nadmiaru nowych lotów.
Stowarzyszenie Stewardów poinformowało członków związku zawodowego w poniedziałek wczesnym rankiem, że nie spodziewa się żadnych urlopów ani zmian w płacy lub warunkach pracy. Związek poinformował także, że zatrudnił doradcę ds. upadłości.
Część premium rynku podróży lotniczych gwałtownie wzrosła, podczas gdy tradycyjna część Spirit bez dodatków uległa stagnacji. Dlatego latem tego roku Spirit zdecydował się na sprzedażtaryfy łączonektóre obejmują większe miejsce, pierwszeństwo wejścia na pokład, bezpłatne bagaże, dostęp do Internetu oraz przekąski i napoje. To ogromna zmiana w porównaniu z długoletnią strategią Spirit polegającą na przyciąganiu klientów najniższymi cenami i zmuszaniu ich do płacenia dodatkowo za takie rzeczy, jak zabranie bagażu podręcznego lub zamówienie napoju gazowanego.
W ramach bardzo nietypowego posunięcia Spirit planuje skrócić swój rozkład lotów od października do grudnia o prawie 20% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, co zdaniem analityków powinno pomóc w podniesieniu cen biletów. Ale to bardziej pomoże rywalom, niż wzmocni Ducha. Analitycy z Deutsche Bank i Raymond James twierdzą, że Frontier, JetBlue i Southwest odniosłyby największe korzyści ze względu na ich pokrywanie się ze Spiritem na wielu trasach.
Spirit boryka się również z koniecznością napraw silników Pratt & Whitney, co zmusza linię lotniczą do uziemienia dziesiątek samolotów Airbus. Spirit przytoczył to wycofaniepiloci na urlopie.
Flota samolotów jest stosunkowo młoda, co czyni Spirit atrakcyjnym celem przejęć.
Frontierowe Linie Lotniczepróbował połączyć się z Duchemw 2022 r., ale został przebity przez JetBlue. Jednakże,Departament Sprawiedliwości pozwanyzablokować transakcję o wartości 3,8 miliarda dolarów, twierdząc, że podniesie ona ceny dla klientów Spirit, którzy są uzależnieni od niskich taryf, orazzgodził się sędzia federalnyw styczniu. JetBlue i Spiritzrezygnowały z fuzjidwa miesiące później.
W latach 90. i 2000. bankructwa amerykańskich linii lotniczych były powszechne, ponieważ linie lotnicze borykały się z ostrą konkurencją, wysokimi kosztami pracy i nagłymi skokami cen paliwa do silników odrzutowych. PanAm, TWA, Northwest, Continental, United i Delta zostały zmiecione. Niektóre zlikwidowano, inne skorzystały z korzystnych przepisów, aby renegocjować długi, takie jak leasing samolotów i kontynuować loty.
Ostatnie bankructwo głównego amerykańskiego przewoźnika zakończyło się wraz z wyjściem American Airlines spod ochrony na mocy rozdziału 11 i jednocześniepołączył się z US Airwaysw grudniu 2013 r.