Strona główna Technologia Brera w Mediolanie zwiększa swój prestiż kulturalny dzięki spóźnionemu skrzydłu sztuki współczesnej...

Brera w Mediolanie zwiększa swój prestiż kulturalny dzięki spóźnionemu skrzydłu sztuki współczesnej i Ostatniej Wieczerzy Leonarda

3

MEDIOLAN (AP) – Muzeum Pinacoteca di Brera w Mediolanie, pomyślane za czasów Napoleona jako „mały Luwr”, wreszcie zyskuje nowoczesny…

MEDIOLAN (AP) – Mediolańskie muzeum Pinacoteca di Brera, pomyślane za czasów Napoleona jako „mały Luwr”, w końcu staje się dodatek sztuki współczesnej po raz pierwszy wymyślono ponad 50 lat temu w niedzielę otwarcia Palazzo Citterio, znajduje się jedna z najważniejszych na świecie kolekcji sztuki włoskiej XX wieku.

Ukończenie projektu, od dawna nękanego zmianą priorytetów, okresami zaniedbań, a ostatnio niefortunną wizją architektoniczną, było priorytetem dla dyrektora Brery, Angelo Crespiego, kiedy objął stanowisko w styczniu.

Ówczesny minister kultury Włoch wyznaczył 7 grudnia – święto patrona Mediolanu, św. Ambrożego – jako docelową datę otwarcia, dając Crespi zaledwie kilka miesięcy na rozwiązanie problemów strukturalnych i nadzorowanie instalacji setek nowoczesnych dzieł sztuki podarowanych dziesięcioleciom Brera temu.

W wyznaczonym terminie obecny minister kultury Alessandro Giuli, który odziedziczył projekt we wrześniu, dokonał uroczystego otwarcia Palazzo Citterio w sobotnie święto, przed publicznym otwarciem w niedzielę.

Przyspieszony harmonogram po dziesięcioleciach opóźnień „nie miał niczego udowadniać” – Crespi powiedział The Associated Press.

„Była świadomość, że należy go otworzyć” – powiedział. „Kwestia nie była tylko ekonomiczna, ale także etyczna. Po 52 latach nie mogliśmy utrzymać tak pięknego budynku zamkniętego po prostu z powodu bezwładności.

Otwarcie Palazzo Citterio stanowi dopełnienie wieloletniej wizji „Grande Brera”, która obejmuje także Pinakotekę i Bibliotekę Narodową Braidense, jako że nabiera ona coraz większego znaczenia we włoskim krajobrazie kulturowym.

Od 2 grudnia do kolekcji Grande Brera dołączono także „Ostatnią wieczerzę” Leonarda da Vinci, prawdopodobnie najsłynniejsze arcydzieło Włoch. Delikatna fototapeta znajduje się w kompleksie kościelnym, kilometr (pół mili) od Pinakoteki i Palazzo Citterio.

Fuzja tworzy w Mediolanie system muzeów państwowych, który zwiększa prestiż Brery i daje Crespi znaczną autonomię w zarządzaniu, obejmującą kontrolę nad 80% przychodów.

Łącznie „Ostatnia Wieczerza” i Pinacoteca di Brera odwiedzane są przez milion osób rocznie i generują przychody w wysokości ponad 10 milionów euro (10,5 miliona dolarów), powiedział Crespi. Jako jeden podmiot znajdują się one w pierwszej dziesiątce najczęściej odwiedzanych witryn we Włoszech.

Crespi ma nadzieję wykorzystać tę większą widoczność do promowania innych instytutów w kompleksie Brera, w tym Akademii Sztuk Pięknych, ogrodów botanicznych i obserwatorium, jednocześnie promując Mediolan – lepiej znany z mody i finansów – jako miasto sztuki.

Oprócz ogromnych zbiorów Grande Brera i „Ostatniej Wieczerzy”, arcydzieła Michała Anioła, Canovy, Caravaggia, Raffaello, Belliniego, Piero della Francesca i innych prezentowane są w muzeach i atrakcjach turystycznych położonych w odległości krótkiego spaceru od katedry Duomo w centrum Mediolanu. Jednak często są one pomijane przez odwiedzających.

„Wszystkie największe arcydzieła i nazwiska, które na przestrzeni wieków uczyniły sztukę włoską wielką, są skupione w promieniu kilkuset metrów” – powiedział Crespi, dodając, że Mediolan jako miasto sztuki może konkurować z Florencją, Rzymem i Wenecją.

Grande Brera powinna stać się „motorem narracji o Mediolanie jako mieście sztuki” – stwierdził.

Wiosną Pinacoteca di Brera zostanie połączona z oddalonym o kilka minut spacerem Palazzo Citterio przejściem przez ogrody botaniczne za muzeami.

Wewnątrz Palazzo Citterio gości wita monumentalny obraz Giuseppe Pellizza da Volpedo z końca XIX wieku „Ludzki potop”, który miał służyć jako pomost z kolekcji Pinakoteki bogatej w sztukę włoskiego renesansu i baroku zaczerpniętą z terenów podbitych przez armię Napoleona.

W nowym muzeum setki dzieł sztuki podarowanych Brerze kilkadziesiąt lat temu przez kolekcjonerów sztuki Emilio Jesi i Lamberto Vitali tworzą „podręcznik włoskiej sztuki współczesnej”, ze szczególnym uwzględnieniem Giorgio Morandiego, stwierdziła kuratorka Marina Gargiulo.

Jesi, który mieszkał w mieszkaniu w pałacu, w swojej kolekcji skupiał się na malarzach mu współczesnych w latach 30. i 60. XX wieku, w większości artystów włoskich, z godnymi uwagi wyjątkami, w tym Picassa.

Gusta Vitali były bardziej eklektyczne, sięgały od artefaktów archeologicznych po bizantyjskie mozaiki i sztukę od średniowiecza po XX wiek, z obrazami jego przyjaciela Morandiego i Modiglianiego – powiedział Gargiulo.

W nowym muzeum znajduje się także seria 152 miniaturowych autoportretów zamówionych przez włoskiego scenarzystę neorealistycznego Cesare Zavattiniego.

Na dwa dni przed publicznym otwarciem pracownicy nadal montowali stałą kolekcję i wystawę, a Crespi powiedział, że jego pracownicy zasugerowali przełożenie otwarcia w miarę zbliżania się terminu. Ale trzymał się mocno.

„W przeciwnym razie moglibyśmy wejść w nową pętlę, z kolejnymi latami innych pomysłów i projektów. To właściwy moment i musimy to zrobić” – powiedział Crespi.

Na razie Palazzo Citterio będzie otwarte od czwartku do niedzieli w godzinach 14:00–19:00, natomiast Pinacoteca di Brera będzie otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 8:30–19:15. Zalecana jest rezerwacja Muzeum Ostatniej Wieczerzy Leonarda, otwartego w godz. 8:15 do 19:00 od wtorku do niedzieli, maksymalnie 40 osób wpuszczanych co 15 minut.

Prawa autorskie © 2024 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być publikowany, emitowany, pisany ani redystrybuowany.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj