NOWY JORK (AP) – Wejdź do dowolnego supermarketu i zazwyczaj możesz kupić banana za mniej niż 1 dolara. Ale banan przyklejony taśmą do ściany? Może zostać sprzedany za ponad milion dolarów na nadchodzącej aukcji w Sotheby’s w Nowym Jorku.
Żółty banan przymocowany srebrną taśmą do białej ściany to dzieło zatytułowane „Komik” włoskiego artysty Maurizio Cattelana. Po raz pierwszy zadebiutowała w 2019 roku jako edycja trzech owoców na targachSztuka Bazylea Miami Beachtargi, gdzie stało się szeroko dyskutowaną sensacją.
Czy to był żart? Komentarz do stanu świata sztuki? Inny artysta zdjął banana ze ściany i go zjadł. Przywieziono zapasowego banana. Tłumy żądnych selfie stały się tak gęste, że „Komik” został usunięty z pola widzenia, ale według galerii Perrotin trzy jego wydania sprzedały się za od 120 000 do 150 000 dolarów.
Teraz,grafika koncepcyjnama szacunkową wartość od 1 miliona do 1,5 miliona dolarów, która została wystawiona na aukcji Sotheby’s 20 listopada. Szef działu sztuki współczesnej Sotheby’s, David Galperin, nazywa go głębokim i prowokacyjnym.
„To, co tak naprawdę robi Cattelan, to odwracanie lustra na świat sztuki współczesnej i zadawanie pytań, prowokowanie do refleksji na temat tego, w jaki sposób przypisujemy wartość dziełom sztuki, co definiujemy jako dzieło sztuki” – powiedziała Galperin.
Licytujący nie będą kupować tych samych owoców, które były wystawione w Miami. Tych bananów już dawno nie ma. Sotheby’s twierdzi, że owoce zawsze należało regularnie wymieniać razem z taśmą.
„Kiedy kupujesz „Komika” Cattelana, nie kupujesz samego banana, ale certyfikat autentyczności, który przyznaje właścicielowi pozwolenie i upoważnienie do reprodukcji tego banana i taśmy klejącej na ścianie jako oryginalne dzieło Maurizio Cattelana” – Galperin powiedział.
Już sam tytuł artykułu sugeruje, że sam Cattelan prawdopodobnie nie miał zamiaru traktować go poważnie. Jednak Chloé Cooper Jones, adiunkt w Columbia University School of the Arts, stwierdziła, że warto pomyśleć o kontekście.
Cattelan miał premierę swojego dzieła na targach sztuki odwiedzanych przez zamożnych kolekcjonerów, gdzie „Komediant” z pewnością spotkał się z dużym zainteresowaniem w mediach społecznościowych. Może to oznaczać, że sztuka stanowiła dla kolekcjonerów wyzwanie do zainwestowania w coś absurdalnego – dodała.
Jeśli „Komik” to tylko narzędzie do zrozumienia wyspiarskiego, kapitalistycznego świata kolekcjonerów dzieł sztuki, to „nie jest to zbyt interesujący pomysł”, stwierdził Cooper Jones.
Uważa jednak, że może to wykraczać poza naśmiewanie się z bogatych ludzi.
Cattelan często uważa się za „artystę-sztuczka” – stwierdziła. „Ale jego twórczość często balansuje na styku humoru i głęboko makabrycznego. Dość często szuka sposobów, aby nas sprowokować, nie tylko dla samej prowokacji, ale także po to, abyśmy poprosili nas, abyśmy przyjrzeli się najciemniejszym stronom historii i nas samych”.
I jest ciemna strona bananaowocu, którego historia splata się z imperializmem, wyzyskiem pracy i władzą korporacji.
„Trudno byłoby wymyślić lepszy, prosty symbol światowego handlu i wszystkich jego zastosowań niż banan” – powiedział Cooper Jones. Jeśli „Komik” ma skłonić ludzi do zastanowienia się nad ich moralnym współudziałem w wytwarzaniu przedmiotów, które uważają za oczywiste, to jest to „przynajmniej bardziej przydatne narzędzie lub przynajmniej dodatkowe miejsce, do którego można się udać, jeśli chodzi o pytania, które ten praca może wymagać” – powiedziała.
„Komik” trafia do sprzedaży mniej więcej w tym samym czasie, gdy Sotheby’s wystawia na aukcji jeden ze słynnych obrazów z serii „Lilie wodne” francuskiego impresjonisty Claude’a Moneta, którego oczekiwana wartość wynosi około 60 milionów dolarów.
Poproszony o porównanie banana Cattelana z klasykiem takim jak „Nymphéas” Moneta, Galperin odpowiada, że na początku impresjonizmu nie uważano za sztukę.
„Żadne ważne, głębokie i znaczące dzieło sztuki z ostatnich 100 czy 200 lat, ani nasza historia w tym przypadku nie wywołało pewnego rodzaju dyskomfortu przy pierwszym odsłonięciu” – powiedział Galperin.