Prawie połowa amerykańskich nastolatków twierdzi, że mimo to jest online „nieprzerwanie”.obawy o skutkimediów społecznościowych i smartfonów na ich zdrowie psychiczne – wynika z nowego raportu opublikowanego w czwartek przez Pew Research Center.
Podobnie jak w poprzednich latach, najpopularniejszą platformą, z której korzystają nastolatki, był YouTube — 90% stwierdziło, że oglądało filmy w tym serwisie, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z 95% w 2022 r. Prawie trzy czwarte stwierdziło, że odwiedza YouTube codziennie.
W przypadku kilku popularnych aplikacji, z których korzystały nastolatki, zaobserwowano niewielką tendencję spadkową. Na przykład 63% nastolatków stwierdziło, że korzysta z TikTok, co stanowi spadek z 67%, a Snapchat spadł do 55% z 59%. Ten niewielki spadek może wynikać ze złagodzenia ograniczeń wprowadzonych w czasie pandemii i zwiększenia przez dzieci czasu na osobiste spotkania z przyjaciółmi, ale jest to nie wystarczy, żeby mieć naprawdę sens.
X odnotował największy spadek wśród nastoletnich użytkowników. Tylko 17% nastolatków stwierdziło, że używa X, w porównaniu z 23% w 2022 r., kiedy Elon Musk kupił platformę. Reddit utrzymał się na stałym poziomie 14%. Około 6% nastolatków stwierdziło, że korzysta z Threads – odpowiedzi Meta na X, która została wprowadzona na rynek w 2023 roku.
Raport pojawia się w momencie, gdy kraje na całym świecie zmagają się z problemem wpływu mediów społecznościowych na dobrostan młodych ludzi. Australia przyjęła niedawno nowe prawozakazanie dzieciom poniżej 16 roku życiaz sieci społecznościowych, choć nie jest jasne, w jaki sposób będzie w stanie egzekwować ograniczenie wiekowe i czy będzie to miało niezamierzone konsekwencje, takie jak izolowanie bezbronnych dzieci od rówieśników.
Usługa przesyłania wiadomości Meta, WhatsApp, była rzadkim wyjątkiem, ponieważ odnotowała wzrost liczby nastoletnich użytkowników do 23% z 17% w 2022 r.
Pew zapytał także dzieci, jak często korzystają z różnych platform internetowych. Małe, ale znaczące liczby stwierdziły, że są na nich „prawie stale”. W przypadku YouTube 15% zgłosiło ciągłe używanie, w przypadku TikTok – 16%, a w przypadku Snapchata – 13%.
Podobnie jak w poprzednich badaniach, dziewczęta częściej korzystały z TikToka niemal bez przerwy, podczas gdy chłopcy skupiali się na YouTube. Nie stwierdzono znaczącej różnicy między płciami w korzystaniu ze Snapchata, Instagrama i Facebooka.
Mniej więcej jedna czwarta nastolatków rasy czarnej i latynoskiej stwierdziła, że odwiedza TikTok niemal stale, w porównaniu z zaledwie 8% białych nastolatków.
Raport powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej w dniach 18 września–10 października 2024 r. wśród 1391 amerykańskich nastolatków w wieku od 13 do 17 lat.