Strona główna Fason Społeczność niewidomych spotyka się z dyskryminacją ze strony kierowców korzystających z wspólnych...

Społeczność niewidomych spotyka się z dyskryminacją ze strony kierowców korzystających z wspólnych przejazdów z psami przewodnikami

2

Pam Berman i jej pies przewodnik Brian korzystają z wspólnych przejazdów, aby poruszać się po całym mieście. Czasami jest to dobre doświadczenie, ale regularne dzwonienie po samochód może być niezwykle stresujące.

„To bardzo przygnębiające, gdy ktoś na ciebie krzyczy, a ty czujesz się osamotniony” – powiedział Berman.

Osoby niewidome regularnie twierdzą, że kierowcy korzystający z wspólnych przejazdów zawracają ich ze względu na psy przewodniki.

Niewidoma kobieta o imieniu Leslie twierdzi, że zajmuje się tym co tydzień ze swoim psem przewodnikiem Omega. W połowie listopada odebrał ją kierowca Ubera, który najwyraźniej nie chciał ich zabrać. Kierowca wielokrotnie krzyczał: „Żadnych zwierząt” i próbował fizycznie wyciągnąć Leslie z samochodu. Leslie nagrała spotkanie na swoim telefonie komórkowym.

„To nie jest zwierzę domowe, proszę pana, to mój pies przewodnik” – powiedziała mu Leslie, dodając, że zgłosi kierowcę Uberowi.

Osoby niewidome twierdzą, że kierowcy często mówią im, że mają alergię, boją się psów lub mają wyjątki religijne. Prawnicy zajmujący się prawami osób niepełnosprawnych twierdzą, że te argumenty nie mają mocy prawnej.

„Osoby niepełnosprawne korzystające ze zwierząt przewodników mają prawo mieć przy sobie zwierzęta asystujące” – powiedział Paul Mollica, starszy prawnik w dziale praw obywatelskich Equip for Equality.

Zgodnie z tytułem III amerykańskiej ustawy o osobach niepełnosprawnych uchwalonej w 1990 r. psy przewodniki są zwierzętami służbowymi chronionymi na szczeblu federalnym i nie można ich wykluczać z miejsc zakwaterowania publicznego, co obejmuje jakąkolwiek formę transportu, a nawet wspólne przejazdy.

W stanie Illinois dodatkową ochronę zapewniają ustawa o dostępie zwierząt służbowych i ustawa o białej lasce.

„Naraża to zarówno dostawcę usług, jak i potencjalnie kierowcę na ryzyko kar finansowych, a nawet więzienia za pozbawienie kogoś prawa dostępu. Należy traktować zwierzęta tak, jakby były laską, butlą z tlenem lub jakimkolwiek innym urządzeniem medycznym” – stwierdziła Mollica.

Firmy wiedzą, że mogą ponieść odpowiedzialność. W 2021 roku Uberowi nakazano zapłacić 1,1 miliona dolarów niewidomej kobiecie w Kalifornii, która kilkanaście razy doświadczyła dyskryminacji ze swoim psem przewodnikiem. Firma próbowała argumentować, że jest firmą technologiczną korzystającą z niezależnych wykonawców, ale sędzia orzekł, że nadal podlega przepisom ADA.

Uber oferuje opcję ze zwierzęciem, ale jest ona droższa. PACE Paratransit jest dostępny dla osób niepełnosprawnych, ale nie jest tak wygodny. Użytkownicy mówią WGN News, że muszą zaplanować przejazd z jednodniowym wyprzedzeniem i często dzielą furgonetkę z wieloma innymi pasażerami.

„Historycznie rzecz biorąc, mogli się naprawdę spóźnić” – powiedział Berman. „Paratransit jest odczłowieczający i okropny”.

WGN News rozmawiało także z Melissą Carney, menedżerką ds. wsparcia absolwentów w Guiding Eyes for the Blind.

„Biorąc pod uwagę powszechność tego problemu, uważam, że jednostka rządowa na szczeblu federalnym powinna wkroczyć i pociągnąć firmy do odpowiedzialności” – stwierdził Carney.

Carney ma również złe doświadczenia ze swoim psem przewodnikiem Aronem.

„Były chwile, gdy kierowcy na nas krzyczeli, a on dosłownie zaczynał się trząść, co dla mnie jako przewodnika łamało serce” – powiedział Carney. „Innym razem, po prostu dlatego, że kierowca chce się nas pozbyć i wyciągnąć z samochodu, zostawia nas w niewłaściwym miejscu”.

Carney dołączył do setek innych osób wraz z Krajową Federacją Niewidomych podczas wiecu w siedzibie Ubera w San Francisco w październiku.

„Energia była wyczuwalna” – powiedział Carney. „Widzenie tak wielu ludzi jednoczących się wokół tej konkretnej kwestii było bardzo mocnym oświadczeniem”.

Chcieliby, aby firmy lepiej szkoliły kierowców i karały tych, którzy łamią prawo.

„To bardzo frustrujące, ponieważ wszyscy znamy swoje prawa, ale najwyraźniej ci kierowcy albo nie potrafią, albo nie chcą się ich nauczyć, a Uber i Lyft nie pociągają ich do odpowiedzialności” – stwierdziła Leslie.

Osoby, których to dotyczy, mogą składać skargi bezpośrednio w firmach oferujących wspólne przejazdy. Tutaj, w Chicago, można również skontaktować się z Komisją ds. Stosunków Ludzkich i Departamentem Sprawiedliwości na szczeblu federalnym.

WGN News skontaktowało się z Uberem i Lyftem z prośbą o komentarz. Rzecznik Ubera powiedział:

„Wierzymy, że Uber odgrywa ważną rolę w zwiększaniu dostępności transportu i chcemy, aby wszyscy niepełnosprawni pasażerowie mogli korzystać z platformy bezpiecznie i pozytywnie. Odmawianie usług ze względu na zwierzę towarzyszące lub urządzenie wspomagające pasażera jest surowo zabronione — nasze zasady są opisane w naszych Wytycznych dla społeczności i regularnie wysyłamy przypomnienia, że ​​takie zachowanie jest niezgodne z prawem i może skutkować trwałą utratą dostępu do platformy. Stale się udoskonalamy — w tym roku wprowadziliśmy nowy moduł edukacji kierowców i uruchomiliśmy program pilotażowy dotyczący funkcji, która umożliwia pasażerom ze zwierzętami-przewodnikami samoidentyfikację na platformie. Pozostajemy zaangażowani we współpracę ze społecznością osób niepełnosprawnych, aby stworzyć bardziej dostępną platformę”.

Ponadto Uber oświadczył, że stosuje politykę zerowej tolerancji w przypadku potwierdzonych przypadków odmowy świadczenia usług ze względu na zwierzę towarzyszące pasażerowi lub urządzenie wspomagające, a także że rejestrując się na platformie Uber, kierowcy wyrażają zgodę na przewóz zwierząt towarzyszących i urządzeń wspomagających zgodnie z przepisami z ADA.

Firma bierze także udział w lokalnych wydarzeniach edukacyjnych dla kierowców we współpracy z organizacją Seeing Eye.

Niedawno Uber wysłał także wszystkim kierowcom w USA nowy film edukacyjny dotyczący zwierząt towarzyszących, przypominający im, że odmowa przejazdu ze względu na zwierzę towarzyszące jest niezgodna z prawem. Pasażerowie mogą zgłaszać naruszenia za pośrednictwem aplikacji lub dzwoniąc na nową infolinię pod numerem 1–833–715–8237.

Rzecznik Lyft powiedział:

„W społeczności Lyft nie ma miejsca na dyskryminację. Staramy się zapewnić integracyjną i dostępną platformę dla pasażerów, w tym tych, którzy polegają na zwierzętach-przewodnikach lub urządzeniach mobilnych. Stale aktualizujemy nasze praktyki, aby poprawić dostępność dla pasażerów i jesteśmy dumni, że współpracujemy bezpośrednio z organizacjami wspierającymi w społeczności Obecnie prowadzimy pilotażową funkcję zgody na przejazd ze zwierzęciem-przewodnikiem, która umożliwia pasażerom ujawnienie, że podróżują ze zwierzęciem-przewodnikiem, prosząc o przejazd. Ta funkcja stanowi znaczący krok w naszej szerszej misji zapewnienia pasażerom poczucia komfortu bezpieczna i obsługiwane na naszej platformie.”

Ponadto Lyft twierdzi, że kierowcom, którzy świadomie odmówią przyjęcia osoby niepełnosprawnej, grozi dezaktywacja platformy.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj