DETROIT (AP) – General Motors wycofuje prawie 462 000 pickupów i dużych SUV-ów z silnikami wysokoprężnymi, ponieważtylne koła mogą się zablokowaćzwiększając ryzyko wypadku.
Wycofanie w USA obejmuje niektóre pickupy Chevrolet Silverado i GMC Sierra 1500, 2500 i 3500 z lat modelowych 2020–2022. W zestawie znajdują się także Cadillac Escalade 2021, GMC Yukon oraz Chevrolet Tahoe i Suburban.
Z dokumentów opublikowanych w środę na stronie internetowej Krajowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że zawór sterujący skrzynią biegów może z czasem ulec zużyciu. W rzadkich przypadkach może zawieść i zablokować tylne koła. Kierowcy mogą zauważyć ostrą zmianę biegów, zanim pojawią się problemy z kołami.
GM podaje w dokumentach, że dealerzy zainstalują nowe oprogramowanie sterujące skrzynią biegów, które będzie monitorować zawór i wykrywać nadmierne zużycie na dystansie 16 000 km, zanim koła się zablokują. W przypadku wykrycia zużycia skrzynia biegów zostanie ograniczona do piątego biegu, zapobiegając blokowaniu kół, co ma miejsce w przypadku redukcji biegu z ósmego.
GM zapewni gwarancję na naprawę skrzyń biegów z uszkodzonym zaworem sterującym.
Właściciele zostaną powiadomieni o wycofaniu produktu listem z dnia 9 grudnia.
Z dokumentów wynika, że GM omówił w styczniu skargę właściciela dotyczącą problemu z amerykańskimi organami regulacyjnymi ds. bezpieczeństwa, a w lipcu rozpoczął dochodzenie. We wrześniu śledczy GM znalazł 1888 zgłoszeń dotyczących blokowania kół, prawdopodobnie związanych z tą chorobą. Firma wykryła także 11 potencjalnie powiązanych zdarzeń, w tym wypadnięcie pojazdów z drogi, w niektórych przypadkach powodujące niewielkie szkody materialne. Zgłoszono trzy drobne obrażenia, chociaż GM stwierdził, że nie mają one związku z wypadkiem.