(Wzgórze) – Nowe badanie wykazało, że strategie mające na celu ograniczenie używania jednorazowych toreb plastikowych czasami przynoszą odwrotny skutek od zamierzonych.
Kiedy dwa miasta w Teksasie zakazały sklepom bezpłatnego rozdawania plastikowych toreb na zakupy, sprzedaż takich toreb gwałtownie wzrosła – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „The New York Times”. Dziennik badań marketingowych.
Naukowcy odkryli, że im dłużej obowiązywała dana polityka, tym dłużej utrzymywały się zachowania wywołane zakazami regulacyjnymi.
„Liczyliśmy na pozytywne skutki uboczne, takie jak to, że klienci będą bardziej świadomi ekologicznie i będą zużywać mniej jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych lub papieru” – powiedział Hai Che, profesor nadzwyczajny w School of Business na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside. oświadczenie.
„Ale nie wynika to z danych” – kontynuował Che. „Ludzie zaczęli kupować więcej plastiku”.
Aby wyciągnąć wnioski, badacze najpierw określili ilościowo sprzedaż toreb plastikowych, analizując dane ze skanerów kodów kreskowych dotyczące zakupów konsumenckich.
Autorzy zauważyli, że Rada Miasta Dallas nałożyła 5-centową opłatę za zakup toreb jednorazowych przez pięć miesięcy w 2015 r., zanim zaczęły się pozwy producentów i miasto uchyliło tę politykę. Jak wynika z badania, po ponownym udostępnieniu bezpłatnych toreb sprzedaż początkowo spadła, ale ostatecznie po 13 miesiącach powróciła do poziomu sprzed wprowadzenia polityki.
Z drugiej strony Rada Miasta Austin wprowadziła zakaz używania toreb jednorazowych na pięć lat, a nie pięć miesięcy: od 2013 do 2018 r., kiedy Sąd Najwyższy Teksasu zniósł takie zakazy w całym stanie.
Po uchyleniu liczba zakupów toreb plastikowych stopniowo spadała, ale nawet po 18 miesiącach nie powróciła do poziomu sprzed wprowadzenia polityki, co stanowi podsumowanie ram czasowych badania. Autorzy odkryli, że w tym momencie efekt przeniesienia utrzymywał się na poziomie 38,6% powyżej wartości wyjściowej.
Naukowcy porównali te negatywne skutki uboczne z poprzednim badaniem przeprowadzonym w Kalifornii, które wykazało, że nominalna opłata za plastikową torbę skłoniła wielu konsumentów do sięgania po plastikowe torby na produkty i wykorzystania ich do innych artykułów.
Chociaż zakazy bezpłatnej dystrybucji toreb plastikowych mogą zachęcić niektórych klientów do częstszego korzystania z toreb wielokrotnego użytku, pakowania większej liczby artykułów spożywczych do torby jednorazowej lub całkowitego rezygnacji z toreb, inni mogą zamiast tego kupować worki na śmieci – zauważają autorzy.
Patrząc konkretnie na dwa miasta w Teksasie, badacze przeprowadzili „analizę progu rentowności”, aby sprawdzić, czy polityka dotycząca toreb plastikowych była w stanie ogólnie zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych, obok negatywnych skutków.
Z badania wynika, że aby zrekompensować dodatkowe torby zakupione w związku z tymi zasadami, konsumenci musieliby używać o jedną torbę mniej na każde siedem zakupów spożywczych w Dallas i na każde pięć wycieczek do Austin.
„Nawet niewielkie ograniczenie użycia toreb na zakupy spożywcze może zrównoważyć zwiększone zużycie plastiku pochodzącego z worków na śmieci” – powiedział Che, sugerując, że te zasady mogą przynieść pewne korzyści, nawet jeśli zostaną uchylone.
Che podkreślił także znaczenie rozważenia wyników badania w kontekście innych polityk środowiskowych, wykraczających poza użycie plastikowych toreb.
„Podobne skutki uboczne udokumentowano w politykach ukierunkowanych na słodkie napoje, efektywność energetyczną i zachęty zdrowotne” – powiedział Che.
„W każdym przypadku zachowania, które nie były bezpośrednio objęte tą polityką – jak kupowanie większej ilości słodkich przekąsek w przypadku opodatkowania napojów gazowanych – mogą zrównoważyć lub nawet podważyć główne cele tej polityki” – dodał.