Youngkin ogłosił, że zwraca się do władz ustawodawczych o dodatkowe 290 milionów dolarów na wsparcie wysiłków na rzecz budowy i modernizacji szkół w Wirginii.
Ten artykuł został przedrukowany za zgodą Wirginia Merkury.
Gubernator Glenn Youngkin ogłosił we wtorek, że zwraca się do władz ustawodawczych o dodatkowe 290 milionów dolarów na wsparcie wysiłków na rzecz budowy i modernizacji szkół w całej Wirginii. Ta najnowsza inwestycja zwiększyłaby całkowite finansowanie bieżącego dwuletniego okresu do 700 milionów dolarów i podniosłaby ogólny wkład państwa pod rządami Youngkina do prawie 2 miliardów dolarów.
Wniosek Youngkina o finansowanie został uwzględniony w proponowanych przez niego poprawkach do budżetu, które planuje przedstawić w przyszłym tygodniu na wspólnym posiedzeniu komisji ds. finansów Zgromadzenia Ogólnego.
Według biura gubernatora zobowiązania finansowe stanu zapewniły całkowite finansowanie budowy szkół o szacunkowej wartości 3,4 miliarda dolarów. Dodatkowe wsparcie byłoby możliwe dzięki połączeniu wkładów władz lokalnych i federalnych funduszy uzupełniających.
„W ciągu ostatnich trzech lat zainwestowaliśmy historyczne kwoty w nasz system edukacji, w tym w obiekty szkół publicznych” – stwierdził Youngkin w oświadczeniu. „Nasz rekordowy wzrost gospodarczy i wynikająca z niego nadwyżka pozwalają nam dokonać tej krytycznej inwestycji, aby zapewnić każdemu uczniowi z Wirginii dostęp do wysokiej jakości obiektów szkolnych, które wspierają sukcesy w nauce”.
Youngkin planuje wykorzystać nowo ogłoszone 290 milionów dolarów w ramach funduszy innych niż ogólne, aby poszerzyć konkurencyjne możliwości dotacji dla oddziałów szkolnych, szczególnie w obszarach o największych potrzebach. Pieniądze zostaną również przeznaczone na rozwiązanie problemów związanych z infrastrukturą krytyczną, wspierając budowę i renowację szkół pilnie potrzebujących naprawy.
Urzędnicy stanowi twierdzą, że zwiększone finansowanie zapewni uczniom szkół podstawowych i gimnazjów podstawowych i średnich bezpieczniejsze i bardziej sprzyjające warunki do nauki, co zostało przyjęte z zadowoleniem zarówno przez nauczycieli, jak i przywódców społeczności. Lokalne oddziały szkolne będą mogły ubiegać się o dotacje na przyspieszone projekty modernizacyjne, które mogły zostać opóźnione ze względu na braki w finansowaniu.
Administracja Youngkin uznała tę inicjatywę za część szerszych wysiłków mających na celu wsparcie systemu edukacyjnego Wirginii i poprawę wyników uczniów. Ponieważ szkoły w całym stanie borykają się ze starzejącą się infrastrukturą i wyzwaniami w zakresie wydajności, inwestycja ta ma na celu zmniejszenie różnic w jakości placówek, szczególnie na obszarach o niedostatecznym dostępie do infrastruktury.
„Jedną z naszych naczelnych zasad od pierwszego dnia istnienia administracji Youngkin było zapewnienie wszystkim naszym uczniom bezpiecznego, tętniącego życiem i zdrowego środowiska do nauki” – powiedziała Sekretarz Edukacji Aimee Guidera.
„Ta inwestycja polegająca na wspieraniu nowych i odnowionych budynków szkolnych umożliwia każdej społeczności we Wspólnocie posiadanie środków zapewniających najlepszą w swojej klasie edukację, która przygotowuje każdego ucznia do osiągnięcia sukcesu w naszej coraz bardziej wymagającej gospodarce opartej na wiedzy i umiejętnościach. ”
Del. Candi Mundon King, książę William, członek Komisji ds. Budowy i Modernizacji Szkół, powiedziała, że choć z zadowoleniem przyjęła propozycję Youngkina, potrzebuje więcej informacji.
„Wrzeszczeliśmy z dachów o więcej pieniędzy na budowę szkół i zapewnienie lokalnym społecznościom tego, czego potrzebują, więc cieszę się, że on próbuje się do nas przyłączyć” – powiedział Mundon King.
„To oczywiste, że musimy przeznaczyć więcej pieniędzy na budowę szkół, ale nie mogę powiedzieć nic więcej, nie widząc w pełni opracowanego planu. Nie mogę się więc doczekać jego prezentacji w przyszłym tygodniu ze wspólnymi komisjami ds. finansów, abyśmy mogli w pełni ocenić, czym właściwie jest ta propozycja, a nie tylko jakimś sprytnym komunikatem prasowym, który nie zawiera szczegółów”.
W 2022 r., pierwszym roku urzędowania Youngkina, Zgromadzenie Ogólne w ramach ponadpartyjnego wysiłku zatwierdziło historyczną inwestycję o wartości 1,2 miliarda dolarów w budowę szkół, której celem jest modernizacja starzejących się obiektów i zmniejszenie dysproporcji w finansowaniu między oddziałami szkół. W ramach szeroko zakrojonego planu łączono dotacje i pożyczki mające na celu wsparcie renowacji, nowych konstrukcji i zwiększania pojemności szkół podstawowych i średnich w całej Wspólnocie.
Z 1,2 miliarda dolarów około 850 milionów przeznaczono na dotacje. Obejmowało to 400 milionów dolarów w postaci dotacji opartych na formułach, co zapewniło każdemu ze 134 oddziałów szkolnych w Wirginii podstawowy przydział 1 miliona dolarów. Pozostałe 266 milionów dolarów rozdano w oparciu o Local Composite Index (LCI) – stanową formułę finansowania, która uwzględnia takie czynniki, jak wartość nieruchomości, sprzedaż podlegająca opodatkowaniu i dane dotyczące populacji, aby ocenić zdolność finansową gminy do wspierania szkół.
Kolejne 450 milionów dolarów przeznaczono na nowo utworzony Fundusz i Program Budowy Szkół, konkurencyjny program dotacji mający na celu pomoc oddziałom mającym najbardziej krytyczne potrzeby w zakresie infrastruktury.
Systemy szkolne o złych warunkach budowlanych i ograniczonych możliwościach finansowych mogłyby ubiegać się o te fundusze w celu wsparcia projektów budowy, renowacji lub rozbudowy. Program ten jest finansowany głównie z 98% przychodów z gier generowanych przez cztery nowe kasyna Wirginii w Bristolu, Danville, Portsmouth i Norfolk. Funduszem zarządza Rada Edukacji Wirginii.
Wirginia stoi w obliczu narastającego kryzysu związanego z infrastrukturą szkolną. Dane opublikowane przez Departament Edukacji Wirginii w 2022 r. wykazały, że prawie 1000 budynków szkolnych w całym stanie ma co najmniej 50 lat. Wymiana tych obiektów kosztowałaby ponad 25 miliardów dolarów, czyli kwotę znacznie przekraczającą możliwości większości miejscowości.
Tradycyjnie to samorządy lokalne ponoszą ciężar finansowy budowy szkół, opierając się na lokalnych dochodach z podatków. Jednak dla obszarów znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarczej, szczególnie w południowo-zachodniej Wirginii i Southside, staje się to coraz trudniejszym wyzwaniem ze względu na spadek liczby ludności i trudności gospodarcze.
Ale w kwietniu Youngkin zawetował ustawę ustawodawcy przysłali na jego biurko informację, która umożliwiłaby gminom wprowadzenie 1% podatku od sprzedaży, aby pomóc w pokryciu kosztów budowy i modernizacji szkół.
The wniosek wymagała zgody wyborców w referendum, zanim podatek mógłby zostać uchwalony przez samorządy lokalne.
Youngkin przyznał, że budowa szkoły to „szlachetny cel”, ale argumentował, że Wirginia podjęła już istotne kroki, aby zaradzić tym kosztom. Twierdził, że obywatele nie powinni być narażeni na dodatkowe podatki, zwłaszcza 1,5 miliarda dolarów rocznie, które zostałyby podniesione przez 1% podatek od sprzedaży.
„Wspólnota Narodów powinna prowadzić politykę podatkową, która wyzwala rozwój gospodarczy i priorytetowo traktuje wzrost zatrudnienia i płac poprzez innowacyjne reformy” – stwierdził Youngkin w swoim weto. „Te reformy muszą pozwolić ciężko pracującym mieszkańcom Wirginii zatrzymać więcej swoich pieniędzy, a nie mniej; jakakolwiek propozycja zwiększająca koszty życia i koszty prowadzenia działalności gospodarczej nie jest polityką, którą powinniśmy realizować”.
Przed 2022 rokiem pomoc państwa na budowę szkół była ograniczona, a duża jej część pochodziła z Funduszu Literackiego – zarządzanej przez państwo puli pieniędzy ustanowionej w konstytucji Wirginii. Fundusz Literacki, finansowany ze źródeł takich jak nieodebrane wygrane na loterii, kary pieniężne i nieodebrane mienie, zapewniał niskooprocentowane pożyczki na wsparcie budowy szkół i obsługę zadłużenia technologicznego.
Jednak w ostatnich latach znaczna część dochodów funduszu została przekierowana na pokrycie kosztów emerytur nauczycieli, pozostawiając mniej środków na projekty związane z budową szkół.
Na sesji legislacyjnej w 2022 r. dokonano zmian w programie pożyczkowym Funduszu Literackiego, znacznie zwiększając jego wpływ. Ustawodawcy podnieśli maksymalną kwotę pożyczki z 7,5 mln dolarów do 25 mln dolarów i ograniczyli stopę procentową do 2%. Zmiany te ułatwiły oddziałom szkolnym finansowanie dużych projektów budowlanych po niższych kosztach.
Ponieważ całkowity wkład państwa zbliża się obecnie do 2 miliardów dolarów, zwolennicy edukacji mają nadzieję, że zwiększone finansowanie doprowadzi do długoterminowej poprawy obiektów szkolnych i lepszych warunków nauki dla uczniów w całej Wspólnocie.
Przewodnicząca Rady ds. Edukacji Wirginii Grace Creasey powiedziała we wtorek, że panel nada priorytet „oddziałom szkolnym najbardziej potrzebującym, które przegapiły wcześniejsze możliwości dotacji”, zwłaszcza oddziałom wiejskim.
„Wiemy również, że oddziały szkolne chętnie przyjmują elastyczne godziny zajęć i modele oparte na kompetencjach, co wymaga od nas innego projektowania środowisk i przestrzeni do nauki. Dzięki tej nowej inwestycji będzie to możliwe” – powiedział Creasey.