TORONTO (AP) – Niektórzy urzędnicy kanadyjscy we wtorek ostro skrytykowali groźbę prezydenta-elekta Donalda Trumpa nałożenia radykalnych ceł, ponieważ przywódca…
TORONTO (AP) – Niektórzy kanadyjscy urzędnicy skrytykowali we wtorek groźbę nałożenia prezydenta-elekta Donalda Trumpa zawyżone cłajak przywódca najbardziej zaludnionej prowincji kraju nazwał porównanie Kanady do Meksyku dokonane przez Trumpa „najbardziej obraźliwą rzeczą, jaką kiedykolwiek słyszałem”.
Atut zagroził nałożeniem ceł na produkty z Kanady, Meksyku i Chin zaraz po objęciu urzędu w styczniu w ramach wysiłków na rzecz rozprawienia się z nielegalną imigracją i narkotykami. Zapowiedział nałożenie 25% podatku na wszystkie produkty wjazd do USA z Kanady i Meksyk jako jedno z jego pierwszych poleceń wykonawczych.
„Porównanie nas z Meksykiem to najbardziej obraźliwa rzecz, jaką kiedykolwiek usłyszałem od naszych przyjaciół i najbliższych sojuszników, Stanów Zjednoczonych Ameryki” – powiedział premier Ontario Doug Ford. „Uznałem jego komentarze za niesprawiedliwe. Uznałem je za obraźliwe. To tak, jakby członek rodziny wbił ci nóż prosto w serce.”
Ford powiedział, że Kanada nie będzie miała innego wyjścia, jak tylko wziąć odwet.
Premier Justin Trudeau zwoła w środę nadzwyczajne spotkanie z przywódcami prowincji. Dolar kanadyjski mocno osłabił się na rynkach walutowych.
Trudeau powiedział, że rozmawiał z Trumpem po jego groźbie nałożenia ceł. „Rozmawialiśmy o intensywnych i skutecznych powiązaniach między naszymi krajami, które płyną tam i z powrotem. Rozmawialiśmy o wyzwaniach, nad którymi możemy wspólnie pracować. To była dobra decyzja” – powiedział Trudeau.
Trump groził w poniedziałek, krytykując napływ nielegalnych migrantów, mimo że liczba zatrzymań na południowej granicy Stanów Zjednoczonych była najniższa od czterech lat.
W porównaniu z tym liczba zatrzymań na granicy kanadyjskiej jest blada.
„Nie powinniśmy mylić granicy meksykańskiej z granicą kanadyjską” – powiedział kanadyjski minister przemysłu François-Philippe Champagne.
W październiku amerykańska Straż Graniczna dokonała 56 530 aresztowań na granicy meksykańskiej i 23 721 aresztowań na granicy kanadyjskiej w okresie od października 2023 r. do września 2024 r.
„To odpowiednik ważnego weekendu na granicy z Meksykiem” – powiedział kanadyjski minister imigracji Marc Miller, dodając, że Kanada rozważa szereg środków granicznych, w tym dodatkowe zasoby.
Kanada jest jednym z krajów najbardziej zależnych od handlu na świecie, a 77% kanadyjskiego eksportu trafia do Stanów Zjednoczonych. Każdego dnia granicę przekraczają kanadyjskie towary i usługi o wartości prawie 3,6 miliarda dolarów (2,7 miliarda dolarów). Około 60% importu ropy naftowej do USA pochodzi z Kanady, a 85% importu energii elektrycznej do USA pochodzi z Kanady. Kanada jest także największym zagranicznym dostawcą stali, aluminium i uranu do USA i posiada 34 krytyczne minerały i metale, w które Pentagon inwestuje ze względu na bezpieczeństwo narodowe.
Kiedy Trump nałożył wyższe cła podczas swojej pierwszej kadencji, kraje odpowiedziały cłami odwetowymi. Kanada ogłosił miliardy nowych ceł w 2018 roku przeciwko USA w odpowiedzi na nowe podatki na kanadyjską stal i aluminium.
Wiele produktów amerykańskich wybrano ze względu na ich wpływ polityczny, a nie gospodarczy. Na przykład Kanada importuje z USA jogurty o wartości zaledwie 3 milionów dolarów rocznie, a większość pochodzi z jednej fabryki w Wisconsin, rodzinnym stanie ówczesnego spikera Izby Reprezentantów Paula Ryana. Na produkt ten nałożono 10% cło.
Teraz ponownie Kanadyjczycy są szczególnie zaniepokojeni cłami samochodowymi, ponieważ branża ta ma kluczowe znaczenie dla gospodarki. Przemysł samochodowy w Ameryce Północnej jest wysoce zintegrowany, a części wyprodukowane w Kanadzie często trafiają do samochodów wyprodukowanych w USA i odsprzedawanych Kanadyjczykom.
„Próba odwrócenia tego za pomocą cła byłaby jak próba oddzielenia żółtek od białek w omlecie. Nie możesz” – powiedział Flavio Volpe, prezes Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych. „Nie można skrzywdzić kanadyjskiej motoryzacji bez natychmiastowego skrzywdzenia amerykańskiej motoryzacji”.
Cła poddałyby również w wątpliwość wiarygodność umowy handlowej do 2020 r., wynegocjowanej w dużej mierze przez Trumpa z Kanadą i Meksykiem, która zastąpiła NAFTA. Zostanie poddany przeglądowi w 2026 r.
Prawa autorskie © 2024 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być publikowany, emitowany, pisany ani redystrybuowany.