Chociaż w kinach teraz tłoczno, a „Wicked” i „Moana 2” przyciągają kinomanów tłumami, to…
O ile w kinach teraz słychać „Wicked” i „Moana 2” przyciągając tłumy kinomanówto był dość intensywny rok filmowy.
Jednak pomiędzy hitami kinowymi wyzwanie polegające nie tylko na przyciągnięciu uwagi widzów, ale po prostu dotarciu na ekran, wydaje się bardziej niebezpieczne niż kiedykolwiek. Ten rok upłynął pod znakiem filmowców, którzy postawili wszystko ze stosu 120 milionów dolarów ( „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli ) do ich życia („Nasiono świętej figi” dysydenta irańskiego reżysera Mohammada Rasoulofa).
Biorąc pod uwagę ścieżki „Uczeń” (o awansie Donalda Trumpa w Nowym Jorku) czy dokument o izraelskiej okupacji „Żadnej innej krainy” (któremu wciąż brakuje dystrybutora), pytanie o to, co zostanie wydane, było powszechnym i mrożącym krew w żyłach refrenem.
To także sprawiło, że filmy, które przetrwały – te, które opowiadały pilne historie lub olśniewały oryginalnością w czasach dławienia kontynuacji – tym bardziej warte były świętowania.
Oto scenarzyści filmowi Associated Press Jake’a Coyle’a I Lindsey Bahr typy na najlepsze filmy 2024 roku:
Najpopularniejsze filmy Jake’a Coyle’a w 2024 roku
1. „Wszystko, co wyobrażamy sobie jako światło”
Czy to był dobry rok dla kina? Wydaje się, że konsensus nie jest słuszny i może to być prawdą. Ale stworzył kilka zimnych arcydzieł, nic więcej Wzniosła opowieść Payala Kapadii trzech kobiet we współczesnym Bombaju. To brutalnie prawdziwy film, w równym stopniu ozdobiony bystrym dokumentem i marzycielską poezją. Co zaskakujące, „All We Imagine As Light” staje się coraz głębsze w miarę oddalania się od rzeczywistości. W teatrach.
2. „Niklowi chłopcy”
Podobnie jak Kapadia, RaMell Ross zaczynał od filmu dokumentalnego, a następnie skupił się na filmie narracyjnym. Jego adaptacja nagrodzonej nagrodą Pulitzera powieści Colsona Whiteheada, opowiadająca o dwóch czarnych nastolatkach uczęszczających do szkoły poprawczej dla dzieci stosujących przemoc w dzielnicy Jim Crow South, została nakręcona głównie z perspektywy pierwszej osoby obu chłopców. W rezultacie powstał jeden z najbardziej pomysłowych wizualnie amerykańskich filmów dekady i, co równie oczywiste, jeden z najbogatszych w empatię. Premiera w kinach 13 grudnia.
3. „Anora”
Tak wiele powodów, dla których warto wybrać się do kina – śmiać się z trzaskającego fragmentu komiksu, być świadkiem przełomu młodego artysty, być zdruzgotanym przez coś tragicznego – kryje się w porywająco-zlewozmywakowej „Anora”. To mikstura tylko Sean Baker mógł począćnie mówiąc już o wykonaniu. (A tak przy okazji, jeśli podobał Ci się występ Yury Borisowa u boku Mikeya Madisona, poszukaj „Przedziału nr 6” z 2021 r.). W kinach.
4. „Widziałem blask telewizora”
Drugi film fabularny Jane Schoenbrun — dramatyczny krok naprzód dla twórcy filmowego i porażająca przezroczysta przypowieść — to mrożący krew w żyłach okres dorastania w latach 90., w którym serial na wzór „Buffy: Postrach wampirów” zatytułowany „The Pink Opaque” oferuje możliwy portal do wyjścia z szarego życia na przedmieściach i innych uduszeń . Całość wywołuje dreszcze, jest pięknie wyrwana z duszy Schoenbruna – i ma zabójczą ścieżkę dźwiękową. Streaming na Max, dostępny do wypożyczenia cyfrowego.
5. „Zielona granica”
Wściekłość Wstrząsający dramat migracyjny Agnieszki Holland jest odpowiednio dostosowany do kryzysu. Wzdłuż granicy polsko-białoruskiej niewielka grupa migrantów z Syrii i Afganistanu jest wysyłana tam i z powrotem przez zalesione pogranicze – czasami są nawet dosłownie rzucani – w ponurej grze „nie na moim podwórku”. Nie jest to film łatwy do obejrzenia i nie powinien taki być. Aby nadążać za duchem czasu, może być potrzebnych więcej niewygodnych filmów tego typu. Streaming w Kino Film Collection, dostępny do wypożyczenia cyfrowego.
6. „Facet od upadku”
Potrzebujemy także więcej dużych, zabawnych filmów z Ryanem Goslingiem. Pełna czułości oda Davida Leitcha do kaskaderów udaje mu się uczcić członków ekipy zza kulis, jednocześnie będąc całkowicie niesionym przez dwie z naszych najbardziej utytułowanych gwiazd filmowych – Goslinga i Emily Blunt. Nie należy niedoceniać społecznej wartości oglądania Goslinga płaczącego przy „All Too Well” Taylor Swift. Transmisja strumieniowa w Peacock, dostępna do wypożyczenia cyfrowego.
7. „Nasienie świętej figi”
Sposób irańskiego filmowca Mohammad Rasoulof, który podczas montażu tego filmu został zmuszony do wygnania, kondensuje rzeczywiste wstrząsy społeczne w dramacie rodzinnym, co sprawia, że jest to film wyjątkowo niepokojący. Podobnie jak „Stray Dog” Kurosawy, film Rasoulofa koncentruje się wokół zagubionego pistoletu. Dalsze poszukiwania ujawniają, jak głęboko polityka irańskiego rządu przeniknęła do najbardziej intymnych relacji. W teatrach.
8. „Światło duchów” i „Śpiewaj, śpiewaj”
W tym roku mieliśmy nie jeden, ale dwa filmy, które uchwyciły terapeutyczne właściwości teatru. Każdy z nich, w niemal niewiarygodny sposób, zręcznie wymyka się stereotypowi dzięki niezmiennemu współczuciu i autentyczności przedstawień. „Ghostlight” Alexa Thompsona i Kelly O’Sullivana opowiada o pogrążonym w żałobie ojcu, pracowniku budowlanym (wyjątkowy Keith Kupferer), który niechętnie dołącza do lokalnej produkcji „Romea i Julii”. „Śpiewaj, śpiewaj” dramatyzuje prawdziwy program resocjalizacji w więzieniu. Jego pokaz w Sing Sing Correctional, gdzie wielu wykonawców było kiedyś więzionych, było dla mnie z pewnością najbardziej poruszającym przeżyciem filmowym roku. „Ghostlight” jest dostępny do wypożyczenia cyfrowego. „Sing Sing” powraca do kin 17 stycznia.
9. „Jego trzy córki”
W zabawnym, delikatnym i surowym dramacie rodzinnym Azazela Jacobsa, w doskonałej obsadzie Carrie CoonElizabeth Olsen i Natasha Lyonne grają trzy siostry opiekujące się umierającym ojcem. W zwarciu i w obliczu zbliżającej się śmierci wszystko wychodzi na jaw. Transmisja strumieniowa w serwisie Netflix.
10. „Wyprodukowano w Anglii: filmy Powella i Pressburgera”
Pomiędzy dużymi, długimi eposami, Martina Scorsese nakręcił kilka swoich najciekawszych i najbardziej osobistych filmów. W tym Scorsese opowiada reżyserowi Davidowi Hintonowi swoją historię podróż życia z filmami Powella i Pressburgera, wielcy twórcy filmu „Czerwone buty”, „Wiem, dokąd idę!” i „Czarny Narcyz”. Jako wyraz filmowej miłości – mocy filmu, który potrafi cię zahipnotyzować, zmienić twoje życie i żyć obok ciebie, gdy dorastasz – „Made in England” nie może być bardziej wylewny. Takie wnikliwe i pełne pasji świadectwa są coraz bardziej potrzebną siłą napędową w kulturze filmowej, w której algorytmy zazwyczaj są ślepe na skarby przeszłości kina. Transmisja strumieniowa na WatchTCM i możliwość wypożyczenia cyfrowego.
Także: „Wielka wycieczka”, „Ernest Cole: Zagubieni i odnalezieni”,„Żadnej innej krainy”„Grzbiet Rebeliantów”,„Brutalizm”„Między świątyniami”,„Zło nie istnieje” „Język uniwersalny”, „O zostaniu perliczką”, „Córki”
Najpopularniejsze filmy Lindsey Bahr w 2024 roku
1. „Blitz”
Steve McQueen opowiada inną historię II wojny światowej „Ciężkie bombardowanie,” potężna i przenikliwa odyseja przez Londyn podczas niemieckiego nalotu bombowego. Fabuła filmu skupia się wokół 9-letniego chłopca (Elliott Heffernan) próbującego wrócić do matki (Saoirse Ronan). Jest to podstępnie rewolucyjne spojrzenie na przejmującą elegię o niezbadanych światach i nieopowiedzianych historiach. Transmisja strumieniowa w Apple TV+.
2. „Wszystko, co wyobrażamy sobie jako światło”
Poetycki i przenośny, Film Kapadii, którego akcja rozgrywa się w Bombaju, bada wibracje porywającej, ale brutalnie bezosobowej metropolii, życia trzech kobiet na różnych etapach i w różnych kłopotach (zakazana miłość, samotność, eksmisja) oraz delikatności kobiecych przyjaźni.
3. „Thelma”
Debiut Josha Margolina o 90-latku (w tej roli niezrównana June Squibb ) z misją odzyskania 10 000 dolarów od oszusta ma tak skromny zakres i sprawia przyjemność, że łatwo ją niedocenić. Ten niezależny film jest tak ostry i złożony, jak komedia studyjna z przeszłości. To czysta radość i jeden z tych filmów, który możesz polecić nikomu. Transmisja strumieniowa na Hulu.
4. „Anora”
Potrzeba szczególnego rodzaju filmu, aby wyjść poza komorę echa kina artystycznego i stać się momentem kulturowym, ale „Anora” Bakera zrobił to. Klasyk czekania, Baker i jego gwiazda Mikey Madison, który podnosi trop ulicznego striptizera, zabierają widzów w niezapomnianą przejażdżkę w tej bajce, która rozpada się w spektakularny sposób.
5. „Niklowi chłopcy”
Ross przekształca nagrodzoną Pulitzerem powieść Whiteheada o nadużyciach i traumie pokoleniowej w szkole poprawczej na południu Jim Crow na ekran, wykorzystując punkt widzenia pierwszej osoby. To odważny wybór, który się opłaca, przenosząc cię w rozdzierającą serce rzeczywistość Elwooda i Turnera, dwóch postaci, których szybko nie zapomnisz.
6. „O zostaniu perliczką”
Zambijska rodzina żegna się z wujkiem Fredem w tym niezwykłym, na wpół komiksowym filmie w reżyserii Rungano Nyoni. Dzięki wyczuciu pięknego absurdu i głębokiemu zrozumieniu traumy pokoleniowej i toksycznych cyklów rodzinnych Nyoni ugruntowała swoją pozycję głównego talentu. W kinach od 13 grudnia.
7. „Wydma: część druga”
Nie zawsze wydaje się, że dziesięciolecia marzeń o filmie przynoszą korzyść temu filmowi, ale Denisowi Villeneuve’owi udało się to osiągnąć. przetłumaczyć swoją pasję do dzieła Franka Herberta w czysty kinowy spektakl i zagładę, o powstaniu przywódcy. To wspaniała i ekscytująca przygoda, która może zrobić z nas wszystkich maniaków science fiction. Transmisja strumieniowa na MAXIE.
8. „Prawdziwy ból”
Jesse Eisenberg mierzy się ze współczesną i historyczną traumą w rozbrajająco zabawnym filmie o podróżach „Prawdziwy ból” który napisał, wyreżyserował i w którym występuje u boku Kierana Culkina jako kuzyni podczas tournée po Polsce o Holokauście. W teatrach.
9. „Ucieczka”
Saoirse Ronan dostarczyła jeden z absolutnie najlepszych występów roku jako alkoholik, który coraz bardziej pogrąża się w odosobnieniu na Orkadach, próbując rozpocząć życie od nowa. Filmy o uzależnieniach nie są niczym nowym, a mimo to Nora Fingscheidt z bezkompromisową szczerością ukazuje dzikie wzloty i upadki oraz stany pośrednie ludzkiej kondycji. Możliwość wypożyczenia cyfrowego.
10. „Dobry”
To był wspaniały rok dla debiutujących reżyserów, w tym dla Indii Donaldson którego cicho błyskotliwe studium charakteru Historia nastolatki na biwaku z tatą i jego przyjacielem rezonuje nawet rok później. Transmisja strumieniowa w Apple TV+
Również: „Smak rzeczy”; „Zielona granica”; „Rzuciciele”; „Sok z żuka Sok z żuka ”; „La Cocina”; „Will i Harper”; „Zło nie istnieje”; „Konklawe”; „Maria”; „Młoda kobieta i morze”; „Wtorek”; „Zawietrzny”.
Prawa autorskie © 2024 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być publikowany, emitowany, pisany ani redystrybuowany.