Producent nominowany do Oscara Adama Somneraktóry w ciągu ostatnich kilku dekad był jednym z najbardziej poszukiwanych pierwszych asystentów dyrektorów w branży, zmarł 27 listopada na anaplastycznego raka tarczycy. Miał 57 lat.
Somner był ulubionym reżyserem takich artystów jak Steven Spielberg (10 filmów), Paul Thomas Anderson (sześć) i Ridley Scott (sześć). Wielokrotnie współpracował także z bratem Scotta, Tonym, Alejandro G. Iñárritu i Jamesem Mangoldem. Do jego ostatnich filmów należy Martin Scorsese Zabójcy Kwiatowego KsiężycaSteve’a McQueena Ciężkie bombardowanie oraz nadchodzący niezatytułowany film Andersona dla Warner Bros. z Leonardo Di Caprio w roli głównej.
Somnera i innych Pizza Lukrecyjna producentka Sara Murphy została nominowana do Oscara za pracę nad zdjęciem Andersona z 2022 roku.
„Nazwa stanowiska „asystent reżysera” nie wystarcza, aby opisać, kim był dla mnie Adam Somner i wkład, jaki wniósł w moje filmy – tak jak moja lewa ręka jest czymś więcej niż tylko asystentem prawej ręki” – powiedział Spielberg w oświadczeniu dla Deadline . „Pracował jako AD i producent i oba te zadania wykonywał z równym zaangażowaniem. Uwielbiał kręcić filmy. Uwielbiał być na planie. To był jego ruszt. Był cheerleaderem i nosicielem piłek i czasami nie mogłam stwierdzić, czy on podążał moim przykładem, czy ja jego. Sprawił, że wszyscy, którzy dołączyli do załogi, poczuli się jak członkowie rodziny. Był jednoczycielem i kiedy sprawy nie szły zgodnie z planem, jego angielski dowcip i humor klasy robotniczej potrafił załagodzić problem poprzez swoje przekleństwa pod nosem, śmiech i plan awaryjny, który zdawał się zawsze mieć. przez. Był ikoną w swojej branży i inspiracją dla każdego, kto pragnie kariery przy montażu produkcji – przy pełnym uznaniu, że jest to zarówno twórcze, jak i organizacyjne. Powrót do pracy bez Adama już nigdy nie będzie taki sam.”
Somnera powiedział podczas pytań i odpowiedzi w Konserwatorium AFI w 2020 r. „Myślę, że Twoim zadaniem jako dobrego AD jest bycie barometrem na planie. Jeśli jest napięta, spróbuj ją zmniejszyć. Jeśli może jest za luźno, spróbuj to podkręcić i doprowadzić do momentu, w którym chemia jest na odpowiednim poziomie, aby wykonać dobrą robotę.
Do bardziej pamiętnych pokazów tej umiejętności Somnera należało nadzorowanie sceny dzikiej orgii w samolocie Wilk z Wall Street.
„Wszystko było w przygotowaniu” – dodał powiedział Kwartalnik DGA. Somner starannie przygotował choreografię do tej sceny, dobierając aktorów w pary, aby stworzyć kontrolowane sceny, tak aby wszyscy czuli się komfortowo.
„To by było tak: «Wy dwoje tak robicie Ten tutaj” i „Wy dwoje to robicie To tam”, a potem czasami byłem z Marty’m, a on mówił: „Czy tam coś się dzieje?”. Pracowaliśmy w bezpiecznym środowisku, które zostało wcześniej ustawione” – powiedział Somner. „Wszyscy byli przygotowani. Więc kiedy chcieliśmy, żeby oszaleli, mogli oszaleć. Wszyscy pracowali w ustalonych granicach.”
WIDEO POWIĄZANE Z TERMINEM:
Scorsese powiedział, że „nigdy nie byłby w stanie tego zrobić”. Wilk z Wall Street Lub Zabójcy Kwiatowego Księżyca bez niego.
„Adam Somner został wymieniony jako asystent reżysera i producent przy trzech moich filmach, ale jego obecność znaczyła dla mnie i dla filmów więcej, niż mogłyby nawet wskazywać napisy końcowe” – powiedział w oświadczeniu dla Deadline. „Adam miał bardzo szczególny i bardzo szczególny zestaw cech — zdolności organizacyjne i dyscyplinę generała na polu bitwy; wyjątkową umiejętność współpracy ze mną lub dowolnym reżyserem tak blisko, jak dwóch tancerzy wykonujących układ lub dwóch muzyków odbijających się od siebie; oraz niezwykły kunszt w organizacji i orkiestracji ruchu w kadrze. Adam Somner ucieleśniał i praktykował to wszystko. Nigdy nie byłabym w stanie tego zrobić Wilk z Wall Street Lub Zabójcy Kwiatowego Księżyca bez niego, a my byliśmy w trakcie planowania kolejnego projektu. Odszedł zdecydowanie za wcześnie i będzie mi go strasznie brakować. Uwielbiał „robić zdjęcia”, jak to ujął. Był jednym z najlepszych współpracowników, jakich mogłem sobie wymarzyć i wiem, że moi koledzy reżyserzy powiedzieliby to samo”.
Pizza Lukrecyjna scenarzysta i reżyser Anderson również złożył hołd Somnerowi: „Adam kochał kręcić filmy bardziej niż ktokolwiek inny w historii branży filmowej. To było dla niego jedzenie i picie. Sprawił, że wszyscy, którzy z nim pracowali, czuli się bezpiecznie” – powiedział Anderson. „Widział wszystko na raz ze wszystkich stron i miał plan awaryjny, plan zapasowy, plan zapasowy. Przenosił góry, ciężarówki i ludzi, jakby przesuwał solniczkę po stole. Wspaniale było patrzeć, jak pracuje.
„Wiedział, jak zrobić film lepiej niż ktokolwiek inny. Jego intuicja i talent ustępowały jedynie temu, jak bardzo był zabawny i kochający. Przede wszystkim i przede wszystkim był hojny.
„Dla tych z nas, którzy mają szczęście z nim pracować, wiemy, że praca nigdy nie będzie taka sama i nie będzie tak przyjemna. Umieściłbym go w kategorii Legendy Kobego Bryanta, Micka Jaggera i Winstona Churchilla. A to oznaczałoby zaniżanie ceny.”
Somner otrzymał także nagrodę DGA za wybitne osiągnięcie reżyserskie/film fabularny za współpracę z Gonzalezem Iñárritu przy filmie Zjawa.
Somner pozostawił żonę Carmen Ruiz de Huidobro, dzieci Oliwię i Bosco oraz brata Marka Somnera.
Stypendium DGA w imieniu Somnera zostanie ustanowione, a szczegóły dotyczące darowizn zostaną wkrótce udostępnione.
Obejrzyj dyskusję Somnera i Murphy’ego Pizza Lukrecyjna z Anthonym D’Alessandro z Deadline podczas panelu Contenders 2022 poniżej: