EKSKLUZYWNY: Poważny przypadek niestrawności z okazji Święta Dziękczynienia został wczoraj spowodowany przez przypisywane żrącym komentarzom Gladiator II operator Johna Mathiesona przeciwko reżyserowi filmu Ridleya Scotta NA Podcast dotyczący opowiadania historii w dokumencie DocFix. Dzisiaj zarówno DP, jak i dzisiejszy podcaster zjadają trochę wrony tutaj w Deadline. Mathieson żałuje, że w marcu zeszłego roku udzielił wywiadu na temat swojej wspaniałej kariery, którego redakcja sprawiła, że wydawało się, że jest wściekły na swojego reżysera, gdy dwugodzinny wywiad został skrócony do 30 minut. Mogło się wydawać, że Mathieson rzucał pogardliwe uwagi na temat Scotta, podczas gdy tak naprawdę mówił ogólnie o branży, ale brzmiało, jakby powiedział, że reżyser przyjął „leniwe” podejście do epickiej kontynuacji, którą wspólnie nakręcili, która spotkała się z uznaniem krytyków i jak dotąd zarobił na całym świecie ponad 300 milionów dolarów i może wreszcie zapewnić Scottowi nieuchwytnego Oscara dla najlepszego reżysera.
Mathieson był DP Scotta w pierwszej kolejności Gladiatorjak również Hannibala I Królestwo Niebieskie. To właśnie Obcy Scotta przeraził DP i stał się inspiracją do kariery. Każdy, kto spędził choć trochę czasu ze Scottem, nigdy nie użyłby słowa „leniwy” do opisania twórcy filmu i jego wszechstronnego procesu, który obejmuje tworzenie scenorysów pod każdym kątem. Prowadzący podcaster powiedział, że negatywne skutki zmian nie zostały wprowadzone celowo, ale zamieszanie jest prawdopodobne, ponieważ Scott często kręci oszczędnie ujęcia nawet w przypadku dużych scenografii, używając aż 11 kamer. Proszę, niech wyjaśnią. W całej sieci można znaleźć pogardliwe rzeczy, więc nie ma potrzeby tarzać się w fałszywych rzeczach.
Najpierw to od podcastera: Nigela Levy’egosam jest filmowcem. Powiedział, że jego podcast skupia się na filmowcach, którzy tworzą filmy dokumentalne, co zrobił zarówno on, jak i Mathieson. Usiedli, gdy Mathieson właśnie wrócił ze zdjęć Gladiator IIale wywiad nie dotyczył tego filmu.
„Omówiliśmy wiele obszarów, w tym wszystkie wskazówki dotyczące filmów dokumentalnych i filmowych, które moi słuchacze chcieliby usłyszeć” – Levy powiedział Deadline. „Wspomnieliśmy o jego czasie w nowym Gladiator filmu, bo właśnie wrócił z planu, ale nie o tym rozmawialiśmy. Po tym, jak rozmawialiśmy o tym, jak kręcił Gladiatornastępnie przeszliśmy do rozmowy o tym, jak zmieniła się branża – nie zawsze na lepsze. Przejście z aparatu cyfrowego na film, techniki kamerowe, wiele kamer a jedna kamera, różne sposoby oświetlenia dla każdego, blokowanie i tak dalej. Wszystko to działo się przez prawie dwie godziny. Potem musiałem go skrócić do około 30. Skupiłem się głównie na omawianiu technik filmowych, bo to było najciekawsze dla moich słuchaczy i dla mnie. Chcę dać ludziom praktyczne wsparcie i porady. Oczywiście podczas procesu redagowania wszystko uległo skondensowaniu i tu pojawiły się problemy.
„Jednej rzeczy byłam pewna, że John nigdy nie miał zamiaru krytykować Ridleya” – powiedziała Levy. „Wygląda na to, że zbliżenie do siebie oddzielnych komentarzy mogło sprawić, że wszystko stanie się niejednoznaczne, jeśli ludzie zdecydują się wyrwać pewne rzeczy z kontekstu – co też zrobili. Przykro mi, że John i ja nie mieliśmy szansy przez to przejść po moim cięciu. W końcu niektórzy ludzie postanowili tego posłuchać i zasugerować rzeczy, których John z pewnością nigdy nie miał na myśli… Przepraszam za wszelkie problemy, które spowodowało to dla Johna, filmu i Ridleya Scotta. W końcu jest niewątpliwie genialnym reżyserem.”
Powiedział Mathieson: „Ten artykuł był o mnie. Rozmawialiśmy o tym, jak wszystko się zmieniło w epoce cyfrowej. Mówiłem o wadach ery cyfrowej. Musimy zrobić więcej. Musimy robić więcej ujęć, każdego dnia robić więcej zdjęć, musimy oświetlić i myśleć o wielu aparatach jednocześnie. Powiedziałem: zapytaj dowolnego DP, czy tak naprawdę nie lubi tego robić. Rozmawialiśmy o tym i powiedziałem, że ludzie po prostu przychodzą rano, włączają ekspres do kawy, włączają kamery i mówią: co robimy? Ponieważ sprzęt cyfrowy nic nie kosztuje, a więc dużo fotografujesz. A ja powiedziałem, że to jest to i powiedziałem, że to jest cytat. Powiedziałem, przemysłto naprawdę leniwe. Leniwy i niechlujny – to nie dwa słowa, które określiłbym tego pana w pewnym wieku i geniusza. Ale jeśli się wysuniesz — i możesz to usłyszeć — wysuń akapit i umieść go tuż obok, och, porozmawiajmy o Ridzie i wielu kamerach. I skrócił utwór do 30 minut… Słyszałem przeskok dźwięku. Powiedziałem: „No cóż, to nie zostało powiedziane przeciwko temu”. To zostało prawdopodobnie powiedziane może 20 minut później. To jednak wypłynęło na powierzchnię. I bardzo tego żałuję.”
Zapomniał o wywiadzie, dopóki obóz Scotta nie powiedział mu, że wczoraj rozprzestrzenił się on w całym Internecie, po tym jak został nagłośniony przez brytyjski tabloid, a media internetowe śledziły jego przebieg, nie szukając jasności. „Powiedziałem: o Boże, cóż, to nie było zbyt dobre. Ale tak naprawdę nie czułam… że go obraziliśmy w jakikolwiek sposób. Ale przychodzi News Corp, zwłaszcza The Telegraph, i coś kombinują, co stanowi fałszywe przedstawienie tego, co zostało powiedziane. I oto jesteśmy. Te dwa fragmenty sugerują, że mówiliśmy o nim w tym samym czasie, co nie było prawdą. Mówiłem o całej branży.”
Następnie Mathieson zadzwonił do reżysera. „Powiedziałem: «No cóż, to się stało», a on na to: «O Boże, co do cholery? Powiedział, że trzeba uważać. Powiedziałem: Wiem. Naprawdę opowiadam historię, że zostałeś w to wciągnięty. To bardzo zawstydzające i bardzo bolesne.
Urodziny Scotta są jutro i miejmy nadzieję, że wyjaśnienie uwzględni tę kwestię z perspektywy czasu. Przecież reżyser, który niedługo skończy 87 lat, ma rewanż z Paulem Mescalem Gwiazdy Psówz Zespół Bee Geesinny Gladiator i kto wie, co jeszcze po drodze.