Jak Uśmiech 2 przejmie w ten weekend pierwsze miejsce w sprzedaży biletów, w całej branży zaczyna zapadać w pamięć obrońca tytułu Przerażający 3 od debiutu 11 października zebrał już prawie 30 milionów dolarów.
Po zadaniu zawstydzającego ciosu wykładniczo droższemu rywalowi Joker: Folie à Deuxmodel ekonomiczny Threequel skierował go na kurs zapewniający zysk na poziomie, cóż, przerażającym. Cineversedystrybutor filmu, twierdzi, że w związku z premierą przeznaczył zaledwie 500 000 dolarów na marketing i promocję. Dodatkowe koszty nabycia praw zostały pokryte pożyczką do kwoty 3,666 mln dolarów, której zabezpieczeniem był przełomowy sukces Przerażający 2 i perspektywy najnowszej odsłony. Pożyczkodawca otrzyma 15% tantiem po przekroczeniu pełnego wodospadu, do maksymalnej kwoty około 6,4 miliona dolarów.
Jeśli chodzi o ostateczny budżet produkcji, scenarzysta i reżyser Damien Leone i producent Phil Falcone powiedzieli, że wyniesie on zaledwie jednocyfrowe miliony.
Niewielki dotychczas Cineverse (dawniej Cinedigm) słynął ze sprzedaży sprzętu kinowego, z którego w ostatnich latach zrezygnował. Zatrudnia zaledwie 179 pracowników, jego wartość rynkowa wynosi 35 milionów dolarów i nie ma biur korporacyjnych (pracownicy pracują wirtualnie – więc nie ma co przybijać piątki u kantora w studiu dla tej ulubienicy z weekendu otwarcia). Firma przestawiła się na przesyłanie strumieniowe-centryczne działanie, obejmujące platformy bezpłatne i subskrypcyjne, a także technologiczne usługi przesyłania strumieniowego i najwyższej klasy kolekcję podcastów. Chociaż firma ma również własną ofertę filmów i seriali, skupiła się głównie na budowaniu niszowego ekosystemu medialnego, precyzyjnie wyposażonego w ukierunkowane wydarzenia, takie jak Przerażający 3choć nigdy wcześniej na taką skalę.
Erica Opekiprezes i dyrektor ds. strategii, usłyszał śpiew syreny, ale nie zamierza mu ulec. Mimo to umysły branży chcą wiedzieć: czy firma, podobnie jak wiele innych przed nią, nagle da się uwieść i poczyni większe zakłady, zmierzając do samozagłady?
„Droga do piekła” – powiedziała Opeka w wywiadzie dla Deadline – „jest wybrukowana indie, których pycha po jednym udanym filmie pozwoliła im myśleć, że są niepokonani i mogą wybrać zwycięzcę dowolnego rodzaju, że czegokolwiek dotkną, zamieni się w złoto . … Jeśli nie masz bogatych rodziców ani środków finansowych, jak ma to miejsce w przypadku większości niezależnych producentów, takie przygody mogą być dość ryzykowne”.
Chris McGurk, dyrektor generalny Cineverse, dobrze zna ten impuls rzucenia kostką, ponieważ w pewnym momencie swojej kariery był nadzorcą Miramax jako dyrektor Disneya po tym, jak medialny gigant przejął dorobek. McGurk zajmował także najwyższe stanowiska kierownicze w Universal, MGM i Overture Films, zanim dołączył do Cindedigm w 2011 roku. Często mówił o niewypałach w Cinedigm na początku i przejęciu ulubieńca festiwalu wypełnionego przełomowymi aktorami Krótkoterminowe 12przekonując go, aby trzymał kina na dystans i skupił się na streamingu, co odmieniło biznes w 2010 roku.
„W pewnym sensie ograniczyliśmy to ryzyko, patrząc na inwestycje, których dokonujemy, są znacznie poniżej ryzyka, które jest w pewnym sensie egzystencjalne dla firmy” – powiedział Opeka – „i myślę, że po ostatnim filmie, nie zrobiliśmy tego. Przerażający 2 był niespodziewanym hitem, zarobiliśmy 8-cyfrowy zysk ze sprzedaży biletów i nie wiedzieliśmy, co mamy”.
Oferta Cineverse obejmuje szeroką gamę kanałów, od kanału Dove poświęconego wierze i rodzinie, poprzez CONtv skupiający się na superbohaterach, po outlet Fandor. Dwa z jego atutów uczyniły z niego głównego gracza w branży horrorów: punkt sprzedaży strumieniowej subskrypcji Krzykbox i media cyfrowe Bloody Disgusting, okazały się szczególnie cenne w ujawnieniu Przerażający i zwiększanie wartości jego sequeli. Oryginalna część niezwykle krwawej sagi Art the Clown pojawiła się i zniknęła w 2016 roku. Kiedy Cineverse głębiej nawiązało kontakt ze społecznością horrorów, wychwyciło sygnały, że Art wciąż ma nogi, a wytwórnia przystąpiła do kontynuacji.
Teatralnie, T2 wygenerował 11 milionów dolarów w kasie krajowej i 15,7 miliona dolarów na całym świecie. Kiedy trafił na Screambox, spowodował prawie trzykrotny wzrost liczby rejestracji w ciągu pierwszych dwóch tygodni na platformie.
W przeciwieństwie do konwencjonalnego modelu, w którym udany negatywny odbiór skłania dystrybutora do chęci przejęcia franczyzy we własnym zakresie, Cineverse zadowala się utrzymaniem profilu wydatków na Przerażający niezwykle niski.
Przy trzeciej rundzie Opeka powiedział: „Wydajemy więcej, ale jest to bardzo, bardzo ostrożne podejście Piłka nożna zbliżać się. Biorąc pod uwagę dostęp do ponad 2000 ekranów, mądry wybór adresu IP i ekstremalną kontrolę kosztów oraz wykorzystanie ogromnej bazy posiadanych zasobów, istnieje sposób, aby zrobić to mądrze.
„Czy zobaczysz, jak mocno się wahamy, próbując uruchomić oryginalne IP? Prawdopodobnie nie. Czy znajdziemy inne franczyzy, które moglibyśmy ponownie uruchomić lub z którymi moglibyśmy nawiązać współpracę, i które moglibyśmy wprowadzić do namiotu tego modelu? Absolutnie. Czy możemy znaleźć nieoszlifowane diamenty lub niedrogie klejnoty do wypuszczenia? To jest historia indie od niepamiętnych czasów. Tańczy u stóp słoni.” Dodaje, że poszukiwanie klejnotów to daleka droga od „uruchamiania wielu franczyz i inwestowania milionów dolarów w ich rozwój”.
Wręcz przeciwnie, Opeka powiedział: „Nasz pomysł polega na tym, aby współpracować ze świetnymi producentami, którzy mają świetne pomysły na wspaniałe właściwości, a następnie używać tego silnika, musimy wyeliminować ryzyko prawdopodobnie najważniejszej wady dla tych producentów, czyli wydatków na koszty P&A i marketing i zrobić to w bardzo rozsądny i opłacalny sposób.”
Jego zdaniem takie podejście sprawi, że Cineverse stanie się atrakcyjną opcją dla filmowców, biorąc pod uwagę wyzwania stojące przed sektorem niezależnym. „W środowisku, w którym się znajdujemy, gdzie producenci zmagają się z modelem koszt plus i brakiem aktywnych nabywców na rynku”, Cineverse dąży do „powrotu do korzeni niezależnych wydawnictw wysokiej jakości”.
Hit jak T3 mogłoby wiele zrobić dla firmy wielkości Cineverse. Akcje spółki, które od dawna nękały giełdę, wzrosły w piątek o prawie 20% na giełdzie Nasdaq, zamykając się na poziomie 2,28 dolara, gdy wydawało się, że inwestorzy w końcu zrozumieli wpływ tego horroru. Spółka otrzymała zawiadomienie o wycofaniu jej z notowań po tym, jak jej notowania spadły poniżej 1 dolara przez dłuższy okres, ale seria posunięć, w tym odwrotny podział, powstrzymała to niekorzystne zdarzenie. Dzięki bibliotece zawierającej ponad 33 000 tytułów filmowych i telewizyjnych firma dociera do ponad 82 milionów widzów korzystających z transmisji strumieniowych, ponad 1,4 miliona abonentów SVOD i 25 milionów obserwujących w mediach społecznościowych. Wraz z rosnącą liczbą podcastów firma zainwestowała w własne narzędzia do wyszukiwania, które pomagają zmniejszyć tarcia podczas przesyłania strumieniowego, i mocno wierzy w potencjał sztucznej inteligencji, dokonując pewnych ukierunkowanych inwestycji w przestrzeń.
Jednak jak wielu potentatów medialnych przekonało się w ostatnich latach, streaming może być wyczerpującym zajęciem. Cineverse odnotowało stratę netto w wysokości 21,8 mln dolarów za rok finansowy zakończony w marcu ubiegłego roku, a całkowite przychody spadły do 49,1 mln dolarów z 68 mln dolarów w roku poprzednim (częściowo z powodu wzrostu w roku finansowym 2023 od Przerażający 2).
Jednak po latach wysiłków były specjalista ds. sprzętu kinowego w końcu opracował ramy charakteryzujące się wyraźną synergią. The T3 przełom pokazuje, że jest w stanie świadczyć usługi marketingowe i dystrybucyjne stronom trzecim, wykorzystując Screambox i Bloody Disgusting, tak jak miało to miejsce w przypadku Przerażający 3ale za opłatą.
Wiceprezes ds. marketingu Lauren McCarthy została zapytana w wywiadzie dla Deadline, jak wygląda seria akrobacji – jedna, w której Art Venmo jest groszem dla dzwoniących na infolinię, lub jeden na Times Square, gdzie pokręcił głową lekceważąco na gigantyczny billboard Warner Bros Joker 2 – wykracza poza otwarcie teatralne.
„Chodzi o społeczność” – odpowiedziała. „Kiedy ktoś wkracza w świat, zostaje w niego wessany”, obejmujący wszystkie różne miejsca, w których Art żyje w Cineverse. Lista wiadomości tekstowych wykorzystywana do zwiększania sprzedaży biletów na początku kin może w pewnym momencie zmienić się w listę wiadomości tekstowych Screambox – dodała.
„Nasze pułapki na myszy działają w obie strony.”
.