„W Europie jesteśmy przyzwyczajeni do produkcji za nieco mniejsze pieniądze i znajdowania rozwiązań” – oświadczył Luca Bernabei, opowiadając o tym, jak jego Fremantle-wspierany zespół produkcyjny Film Lux musiał obniżyć koszty aktora Jessego Williamsa Costiera i nadchodząca epopeja Sandokan.
Bernabei zwrócił uwagę na „trudny” rynek finansowy, na którym amerykańscy nabywcy zwracają się do Europejczyków o wskazówki, jak robić przedstawienia za nieco niższą cenę.
„Europa robi to od dawna” – Bernabei powiedział Deadline na stoisku we Fremantle MIPCOM. „Producent musi wykazać się sprytem i znaleźć nowe sposoby robienia programów”.
W rolach głównych: John Hannah, Ed Westwick, Alanah Bloor i Can Yaman, Sandokan jest tego przykładem. Serial piracki oparty na starych powieściach Emilio Salgariego, który był już kilkakrotnie adaptowany na duży i mały ekran, nie znalazł jeszcze nabywcy dzięki finansowaniu deficytu Fremantle. Bernabei powiedział: „Nie mieliśmy wystarczającej ilości pieniędzy, więc musieliśmy obciąć pieniądze z budżetu i znaleźć sposób, aby „wyłożyć pieniądze na ekranie”.
Firma Lux Vide sama zbudowała studio panoptykonu 360 stopni, zastosowała techniki „inżynierii produkcji”, aby obniżyć koszty przy dużych scenach z udziałem łodzi i sekwencji morskich, a także kręciła sceny w Kalabrii w południowych Włoszech, korzystając z dotacji regionalnych.
Bernabei dodał, że Lux Vide również musiało się dostosować, współpracując z scenarzystami, aby obniżyć koszty. „Pamiętam, kiedy scenarzysta dostarczył scenariusz, a my wyprodukowaliśmy. Teraz kłócimy się ze scenarzystą, bo trzeba przyciąć. Z czasem staniesz się producentem, który może zaryzykować trochę pieniędzy, wyczuć, dokąd zmierza rynek i wiedzieć, jak sprawić, by scenariusz był „produktywny”.
Serial opowiada historię tytułowego pirata, który walczy tylko dla siebie i swojej załogi, ale którego życie zmienia się, gdy podczas nalotu poznaje Marianne, piękną córkę brytyjskiego konsula w Labuan. Oryginalny program telewizyjny z 1976 roku wyniósł aktora Kabira Bediego do sławy Bollywood, sprzedając go w ponad 85 krajach na całym świecie.
Bernabei dokonał porównań z przebojową serią FX Shogunktóry również jest oparty na oryginalnej powieści, a cztery lata później powstał słynny program telewizyjny Sandokan. „Istnieją podobieństwa w sensie ciekawości” – dodał. „Zobaczysz świat piratów rozgrywający się na Borneo, odległym kawałku lądu, gdy światem rządzili Anglicy”.
Wskazał jednak na jedną zasadniczą różnicę. „Sandokan jest sprawienie, aby dorośli znów stali się dziećmi” – dodał. „Shogun jest naprawdę poważny. Musisz się skoncentrować.
„Kostiera”
Costieraktóry jest jednym z kluczowych tytułów MIPCOM firmy Fremantle i pojawia się w Deadline to najgorętsi ludzieto kolejny spektakl zrodzony z bardzo nowoczesnego modelu finansowania.
Serial, w którym Williams wciela się w pół-Włocha, byłego żołnierza piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych, który wraca do Włoch jako monter w jednym z najbardziej luksusowych hoteli na świecie, zostanie wyemitowany w Prime Video we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Portugalii, ale reszta świata jest do wzięcia i Fremantle sprzedaje.
„Amazon Italy powiedział nam, że nie ma wystarczającej ilości pieniędzy [to take worldwide rights] To było interesujące, ponieważ pokazało, że kiedy producenci naprawdę chcą coś zrobić, można znaleźć na to sposób” – powiedział Bernabei.
Jak na ironię, gdy serial zbliżał się do zielonego światła, serial w stylu proceduralnym z elementami „lekkimi i zabawnymi” okazuje się tym, czego potrzebuje rynek. Kupujący mają zidentyfikowane procedury jak bardzo znowu w modzie i powiedział wczoraj szef Warner Bros. TV, Channing Dungey nie ma już „pogardy” wobec gatunku.
Lux Vide od lat zajmuje się tworzeniem programów proceduralnych, a Bernabei powiedział: „To moment, aby wrócić do tworzenia telewizji w ten sposób, ponieważ [the market] nie stać mnie już na tworzenie limitowanych serii.”
Powiedział, że wcześniej panowało „niebezpieczne” podejście do oglądania programów, w ramach których widzowie chcieli obejrzeć tylko jeden lub dwa sezony, co znalazło odzwierciedlenie w przypadku aktorów, którzy „lubili tylko robić [a maximum of] trzy pory roku”, który określił jako „szkodę”.
Ale teraz powiedział, że widzowie są w pociągu proceduralnym, wskazując na powtórkę starego odcinka serialu proceduralnego Rai Lux Vide Don Matteo, który został niedawno wyemitowany z 28% udziałem i 5 milionami widzów. Firma Lux Vide, którą Fremantle kupiła dwa lata temu, może sprzedawać starsze włoskie procedury na całym świecie, aby pomóc w finansowaniu ofert związanych z przygodami, takich jak Sandokan, zdaniem Bernabei.
W nadchodzącym wydaniu Bernabei drażnił się z serialem Netflix Italy, nad którym pracuje Lux Vide, skupiającym się na „zbrodni w pięknym miejscu” w stylu podobnym do Costiera.
„Ten moment to moment strachu” – dodał szerzej o rynku. „Ale uważam, że to moment, aby sprzeciwić się i marzyć o przyszłości. Inwestujesz w przyszłość, bo jestem pewien, że będzie ciężko, ale powinniśmy być przygotowani, bo to się skończy [being tough].”