Och, w jakie gry ludzie grają, przynajmniej na scenie Kto się boi Virginii Woolf?, Chłopcy z zespołu i teraz, Gówno. Poznać. Wentylator.Dziś wieczorem odbędzie się światowa premiera czarnej komedii Roberta O’Hary Poza Broadwayem z imponującą i ciężko pracującą obsadą znanych aktorów, w tym na początek: Garreta Dillahunta, Neila Patricka Harrisa, Jana Krakowskiego I Debry Messing.
Nazwiska te – podobnie jak Constance Wu, Tramell Tillman i Michael Oberholtzer – nie mogą powstrzymać się od wzbudzenia oczekiwań, które, co frustrujące, w dużej mierze pozostają niezaspokojone. Innymi słowy, Shit ma bliski kontakt z fanem.
Na podstawie włoskiego filmu Paolo Genovese z 2016 roku Idealni nieznajomiz pewnymi znaczącymi zmianami charakteru, Gówno. Poznać. Wentylator. rozgrywa się w czasie rzeczywistym, gdy grupa starych przyjaciół postanawia zagrać w niebezpieczną grę: kładąc telefony na stole, każdy zgadza się – niektórzy z większą niechęcią niż inni, wszyscy pod wpływem alkoholu, a niektórzy kokainy – aby pozwolić innym czytać lub usłyszeć każdą przychodzącą wiadomość w trakcie imprezy. Sekrety zostaną ujawnione, prawdziwe (i zjadliwe) uczucia wyjdą na powierzchnię, a więzy małżeńskie i przyjaźni napięte do (a może nawet bardziej) punktu krytycznego.
Biorąc pod uwagę wspaniałą inscenizację MCC Theatre, w której znajduje się luksusowy, pięknie oświetlony nowojorski loft (zaprojektowany przez niezawodnego Clinta Ramosa), który słusznie kwalifikuje się jako porno związane z nieruchomościami, Gówno. Poznać. Wentylator. gromadzi grupę długoletnich przyjaciół – głównie zamożnych, prawie wyłącznie białych, wszystkich skrywających tajemnice – na imprezę z okazji zaćmienia Księżyca, która, co ważniejsze, będzie także służyć jako wprowadzenie do nowicjusza: Logana (Tillman), jedynego czarnego przyjaciela , przyprowadza swoją nową dziewczynę na spotkanie z rodziną.
To, że dziewczyna się nie pokazuje, a Logan wydaje się tym trochę zdenerwowany, jest swego rodzaju aluzją, którą O’Hara (Niewolnicza gra) zachwyca. Niektóre podrzucanie wskazówek się opłaca, inne nie.
Spotkanie odbywa się w olbrzymim i bogato urządzonym mieszkaniu na Brooklynie (scenariusz opisuje je trafnie jako „Feng Shui w ciągu cala jego życia”) Rodgera (Harris) i Eve (Krakowski), atrakcyjnej, profesjonalnej pary (on jest chirurgiem plastycznym, ona terapeutką). Chociaż kłócą się o ich 17-letnią córkę Sam (Genevieve Hannelius) – mama jest szczególnie zaniepokojona i krytyczna wobec nowo odkrytego przebudzenia seksualnego nastolatki – para nie wydaje się szczególnie George’em i Martą, przynajmniej nie na początku.
Grupa przyjaciół, która ma wkrótce przybyć, składa się ze starych braci Rodgera z bractwa oraz ich żon i dziewczyn. (Najlepiej nie rozwodzić się nad 20-letnią rozpiętością wiekową obsady – w ciągu następnych 105 minut będzie o wiele więcej gnid do wybicia).
Bohaterowie: Brett (Dillahunt), prawnik, któremu zostaną postawione zarzuty w związku z tajemniczym i śmiertelnym wypadkiem samochodowym; Claire (Messing), alkoholiczka Bretta i bardzo niezadowolona żona; Frank (Oberholtzer), przystojny i porywczy ratownik medyczny oraz brat braci; Hannah (Wu), nowa narzeczona Franka i gość najmniej związany z wieloletnią dynamiką grupy; oraz Logan Tillmana, trener w eleganckiej, białej szkole przygotowawczej, którego rasa nigdy nie była problemem dla jego starych kumpli.
Każdy, kto widział dramaturga i reżysera O’Hara Niewolnicza gra będą podejrzewać, że powierzchowna harmonia rasowa maskuje poważne represje i jawną nieuczciwość. Gra na telefon – wymyślona przez pasywno-agresywną Eve (jest odpowiednikiem tej gry Chłopcy z Zespoługospodarz imprezy Michael) – niewątpliwie wydobędzie całą bigoterię, rasową i nie tylko, czającą się w tej grupie od lat.
Chwila Gówno. Poznać. Wentylator. z pewnością ma wystarczającą ilość śmiechu, aby przynajmniej w pewnym stopniu zrównoważyć tę brzydotę (ta ostatnia obejmuje między innymi niezbyt wiarygodną, przypadkowo wypowiadaną grad homofobicznych obelg). Nie zdradzając zbyt wielu spoilerów, tajemnice, które nurtują wieczorem, obejmują romanse pozamałżeńskie, niezapowiedzianą ciążę, spisek mający na celu umieszczenie starszej kobiety w domu opieki, przygnębionego kochanka, wideo przedstawiające gadającą aplikację do pochwy i fetysz lub dwa.
Nie można się domyślić, dlaczego imprezowicze mieliby kontynuować grę, gdy te szkielety wychodzą tańcząc z szafy, choć późno deus ex machina twist wyjaśnia sprawę (nie oglądaj filmu Genovese, jeśli chcesz być zaskoczony). Niektóre luźne nitki pozostają jednak luźne. Jak kierowca ambulansu i szkolny autokar mogą sobie pozwolić na drogie wakacje na nartach? O co chodzi z szybkim spojrzeniem na skłonności do S&M, o którym nie ma już żadnej wzmianki?
Dość rutynowa reżyseria O’Hary nie sprzyja jego grze, choć utalentowana obsada zapewnia mu wspaniałe role. Zwłaszcza Messing zdobywa punkty w bezkompromisowej komedii, a Oberholtzer – późny następca Billy’ego Magnussena, który wypadło ze względów zdrowotnych – przypomni każdemu, kto widział jego nominowany do Tony występ w Wyprowadź mnie jak potężnym jest aktorem. Wu subtelnie pokazuje, że jej azjatycka postać prawdopodobnie ma więcej wspólnego z Loganem niż z białą większością zebraną tutaj, a Harris i Krakowski skutecznie czerpią z korzeni serialowych seriali, dodając jednocześnie złowrogie wątki – opis, który, jeśli się nad tym zastanowić, w dużej mierze pasuje do samej zabawy.
Tytuł: Gówno. Poznać. Wentylator.
Lokal: Poza teatrem MCC na Broadwayu
Scenariusz i reżyseria: Roberta O’Hary
Rzucać: Garret Dillahunt, Genevieve Hannelius, Neil Patrick Harris, Jane Krakowski, Debra Messing, Michael Oberholtzer, Tramell Tillman, Constance Wu
Czas trwania: 1 godz. 45 min (bez przerwy)