Strona główna Rozrywka Okradanie Bejrutu i Gurii zgarniają główne nagrody na targu projektów Morza Czerwonego

Okradanie Bejrutu i Gurii zgarniają główne nagrody na targu projektów Morza Czerwonego

1

Dramat libańskiej kanadyjskiej reżyserki Katii Jarjoury Okradanie Bejrutu zdobył główną nagrodę w wysokości 75 000 dolarów w dziedzinie rozwoju w konkursie Morze Czerwone Targowisko projektów Souk, w ramach którego prezentowanych jest 31 filmów fabularnych i 7 projektów serialowych Arabia SaudyjskaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy Morza Czerwonego.

Akcja filmu rozgrywa się w kontekście kryzysu gospodarczego w Libanie i opowiada historię kobiety, która postanawia obrabować bank po tym, jak ten odmawia wydania jej depozytu oszczędnościowego w wysokości 30 dolarów, który musi pokryć na leczenie swojej siostry.

Film jest pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym Jarjoury, po szeregu filmów dokumentalnych, m.in Żegnaj Murbaraku, Droga do Kerbali a ostatnio Ucieczka, o syryjskich artystach żyjących na wygnaniu.

Drugie miejsce w kategorii nagrody za rozwój przypadło indonezyjskiemu reżyserowi Makbulowi Mubarakowi Obejrzyj To płoniektóry zdobył nagrodę w wysokości 20 000 dolarów, oraz film afgańskiego reżysera Aboozara Aminiego Tahminaktóry zdobył trzecią nagrodę w wysokości 20 000 dolarów.

Mubarak już wcześniej zrobił furorę swoim debiutanckim filmem Autobiografiaktórego premiera odbyła się na pasku bocznym programu Horizons w Wenecji w 2022 roku, zdobywając nagrodę jury Fipresci. Jego nowy projekt opowiada o indonezyjskiej rodzinie walczącej o utrzymanie farmy goździków, podczas gdy boom wydobywczy niklu na ich odludziu grozi zniszczeniem starego stylu życia ich wioski.

Na tle fali samobójczych ataków na budynki publiczne w Kabulu, Tahmina opowiada o kobiecie, która w tajemnicy jest perską boginią z gór Hindukusz i posiada specjalną moc lokalizowania części ciał i przywracania ofiar do życia.

Amini, który jako dziecko przeprowadził się do Holandii i studiował reżyserię w Londyńskiej Szkole Filmowej, już wcześniej wyróżnił się Kabul, miasto na wietrzektóry otworzył IDFA w 2018 roku i zdobył nagrodę specjalną jury oraz najlepszy debiut filmowy na CPH: Dox w 2019 roku.

Jury zajmujące się produkcją składało się z trzech producentów: Elisy Fernandy Pirir z Gwatemali (Stær), Georgesa Schoucaira z Libanu (Abbout Productions) i Louise Bellicaud z Francji (In Vivo Films).

O nagrodach za pracę w toku/postprodukcję przyznała pochodząca z Filipin reżyserka i operatorka Martika Ramirez Escobar; Dyrektor zarządzający Directors’ Fortnight Christophe Leparc, który jest także szefem Cinemed, oraz brytyjski marokański reżyser Fyzal Boulifa.

Przyznali najwyższą nagrodę postprodukcyjną w wysokości 40 000 dolarów dramatowi gruzińskiego reżysera Levana Koguashvili Guria. Po swoim wielokrotnie nagradzanym dramacie, którego akcja rozgrywa się na Brooklynie w 2021 roku Brighton 4w tym nowym filmie reżyser wraca do Gruzji, aby zrobić portret opuszczonego miasta na zachodzie kraju w latach 90. XX wieku, po upadku Związku Radzieckiego.

W tej samej kategorii chiński artysta i filmowiec Qiu JiongJiong otrzymał specjalne wyróżnienie jury w wysokości 15 000 dolarów za czarną komedię Fuxi, obejmujący cztery dziwaczne opowieści na przestrzeni wieków z południowo-zachodniej prowincji Syczuan.

Wśród innych nagród libański reżyser Estephan Khattar zdobył najwyższą nagrodę jury SeriesLab o wartości 10 000 dolarów za Saria Othman nie potrzebuje mężczyzny opowiada o 46-letniej kobiecie, która potajemnie zapisuje się do szkoły aktorskiej, w której większość uczniów jest o ponad połowę młodsza od niej, aby spełnić swoje od dawna marzenie o zostaniu aktorką.

Dwie nagrody SeriesLab o wartości 5000 dolarów trafiły także do indyjskiego dramatu kryminalnego Zimna sprawa pierwsza Nithin Lukose i Hari Kirishnan oraz Generation-A, kenijski program o dorastaniu o zjawiskach nadprzyrodzonych, wyreżyserowany przez Monę Ombogo.

W skład jury SeriesLab weszli producent Diego Ramírez Schrempp (Narcos, Sto lat samotności), szefowa Channel Zero Studios Jennifer Chen oraz libańska scenarzystka i trenerka kreatywności Nadia Tabbara.

Kwartet projektów biorących udział w Red Sea Lodge, programie rezydencyjnym we współpracy z TorinoFilmLab i sponsorowanym przez Film AlUla, również zdobył nagrody przyznane przez jury w fazie deweloperskiej

Należeli do Mahameda Al’Omdy Niebieska Karta (70 000 dolarów), Lydii Mataty Pepo Kali (50 000 dolarów), Jawahine Zentar Cisi oraz (40 000 dolarów) i Rulana Hasana Zamknij Różę Zamknij.

Przewidziano także kilkanaście nagród pieniężnych i rzeczowych rozdanych przez szereg sponsorów, w tym Arab Cinema Center, Filmmore, Freshly Ground Stories, Ithra, Ambient Light, Rotana Studios i Titrafilm.

The Festiwal Filmowy Morza Czerwonego trwa od 5 do 14 grudnia.

Źródło linku

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj