Produkcja niezależnego filmu to wyzwanie nawet w najlepszych czasach: producent mieszkający w Bejrucie Georgesa Schoucaira nakręcił dwa finansowane ze środków niezależnych filmy fabularne i pomógł uruchomić w tym roku nowe kino artystyczne w kontekście wojny.
Doświadczony libański producent, mający na swoim koncie m.in Pudełko Pamięci I Costa Brava, Libanbył w Morze Czerwone Festiwalu Filmowym w zeszłym tygodniu jako członek jury w fazie rozwoju rynku projektów Red Sea Souk.
Przyjechał z marokańskiego Festiwalu Filmowego w Marakeszu, gdzie wraz z Cyrilem Arisem brał udział w rynku projektowym Atlas Workshops’ To smutny i piękny światgdzie zdobył nagrodę postprodukcyjną w wysokości 10 000 euro.
Łącząc dramat społeczny, komedia romantyczna opowiada historię nieprawdopodobnej pary, która przez trzydzieści lat zakochuje się w sobie wbrew przeciwnościom losu, a następnie stawia czoła wyzwaniom rodzicielstwa w kontekście konfliktu i pogrążonego w kryzysie Bejrutu, pośród sporów o to, czy powinni pozostać, czy opuścić kraj. kraj.
Reżyser i aktor Mounia Akl – który wyreżyserował Costa Brava, Liban i od tego czasu pracuje nad tym Temperatura wrzenia I Odpowiadający w Wielkiej Brytanii – występuje u boku Hassana Akila.
Jest to jeden z dwóch filmów, które Schoucair wszedł do produkcji w tym roku, obok filmu Nadima Tabeta W tej ciemności widzę cię, opowieść o duchach o młodym syryjskim dezerterze, który znajduje pracę na budowie w pobliżu libańskiej wioski, gdzie spotyka się z wrogością ze strony mieszkańców.
Oba filmy są obecnie w fazie postprodukcji, a ich zdjęcia przedstawiały eskalację konfliktu między Izraelem a grupą bojówek Hezbollah, który zaczął bulgotać w południowym Izraelu pod koniec 2023 r., kiedy wspierana przez Iran grupa milicji zaczęła bombardować północny Izrael dzień po Hamasie 7 października ataki.
Konflikt dotarł do Bejrutu we wrześniu tego roku po tym, jak Izrael rozpoczął wielką ofensywę naziemną i powietrzną, rozpoczynającą się od operacji, w której członkowie Hezbollahu zostali zabici i okaleczeni w wyniku eksplozji ich pagerów i krótkofalówek.
„Wiedzieliśmy, że wojna w końcu dotrze do Bejrutu, była tylko kwestią czasu” – mówi Schoucair. „Pytanie dla nas brzmiało: czy nakręcimy te dwa filmy, czy nie?”
Producent jako pierwszy zapowiedział Tabeta W tej ciemności widzę cię na Festiwalu Filmowym Fantasia w Kanadzie w sierpniu 2018 r., gdzie powstał projekt pt W budowiezostał zaprezentowany na rynku projektowym.
Przytacza listę wydarzeń lokalnych i światowych, które miały miejsce od tego czasu, począwszy od krachu finansowego Libanu w 2019 r., który wywołał protesty uliczne przeciwko korupcji politycznej i niewłaściwemu zarządzaniu gospodarką; następnie pandemia Covid-19, a następnie eksplozja w Bejrucie 20 sierpnia 2020 r.
Wybuch, w wyniku którego zginęło co najmniej 218 osób, a kolejne 7 000 osób zostało rannych, wysadził biura Abbout Productions należącej do Schoucaira, raniąc reżysera Akla i producentkę Myriam Sassine, którzy pracowali tam nad przedprodukcją filmu Costa Brava, Liban. Schoucair, który wrócił do swojego pobliskiego domu, również został ranny, a jego dom został poważnie uszkodzony.
„Potem nastąpił początek wojny na Ukrainie w 2022 r., ataki Hamasu, a potem wojna w Libanie” – kontynuuje.
Schoucair i Sassine dostali szansę Costa Brava, Liban nad linią na wzgórzach nad Bejrutem jesienią 2020 r, mimo że większość ekipy i obsady była w szoku. Światowa premiera odbyła się w Wenecji w 2021 roku.
W tym samym czasie rozwijał swoją fabułę To smutny i piękny światAris uchwycił w filmie dokumentalnym historię powstawania Costa Brava w Libanie Taniec Na Krawędzi Wulkanu.
„Nie mogę tego oglądać. Obejrzałem to raz na etapie montażu, aby udzielić mi rady, ale widok mojego biura, Myriam, Mounii był straszny… Na ścianach była krew Mounii. Decyzja była taka, czy to zrobić Costa Brava, Liban czy nie… i w końcu zrobiliśmy to ranni, zmęczeni i przygnębieni, żeby móc coś zrobić.
Schoucair kontynuował także prace nad rozwojem i finansowaniem To smutny i piękny świat I W tej ciemności widzę cię.
Kiedy rok 2023 stał się rokiem 2024, a w tle w południowym Libanie toczyła się wojna, Schoucair postanowił nie dać się zwieść i zdobyć pędy dla To smutny i piękny świat I W tej ciemności widzę cię w toku.
„To było ryzykowne, bo jeśli wydasz 120 000 dolarów na zrobienie filmu i zatrzymasz się w połowie, nie będziesz mógł tego zrobić jeszcze raz, ale pomyśleliśmy, że zrobimy to… nie mogliśmy wiecznie nic nie robić” – wspomina , mówiąc, że czerpał z tego samego ducha co Costa Brava, Liban ponad linią.
Filmowanie trwa W tej ciemności widzę cię zaczęło się w górach na południe od Bejrutu wiosną 2024 r., ale w połowie strzelaniny izraelski nalot na irański konsulat w Damaszku w sąsiedniej Syrii zabił kilku urzędników wojskowych, w tym czołowego dowódcę Gwardii Rewolucyjnej Mohammeda Rezy Zahediego.
W odwecie Iran przeprowadził 1 kwietnia atak z udziałem ponad 300 rakiet, dronów i UAV, z których część została wystrzelona przez Hezbollah z pozycji w Libanie.
„W ciągu ośmiu godzin wystrzelono 300 rakiet. Kręciliśmy te rakiety w górach z udziałem 63 osób, w tym aktorów syryjskich”, wspomina Schoucair. „To był koszmar”.
Tydzień później w rejonie Byblos w Libanie uprowadzono Pascala Sleimana, wybitną postać partii Chrześcijańskie Siły Libańskie. Po tym, jak znaleziono jego ciało w pobliżu syryjskiego miasta Homs, doszło do ostrego sprzeciwu wobec syryjskich uchodźców.
„W filmie grało dziewięciu syryjskich aktorów, którzy grali syryjskich robotników żądających powrotu do domu” – mówi Schoucair. „A więc taki był nastrój podczas zdjęć: wojna, rakiety i wycofywanie się Syryjczyków”.
W tej ciemności widzę cię mimo wszystko, mimo wszystko, został sfinalizowany wczesnym latem i Schoucair natychmiast zaczął kręcić zdjęcia To smutny i piękny światktóry zakończył się 6 czerwca.
„Strzelaliśmy do nich jeden po drugim. Pierwszy dzień filmu Cyryla był ostatnim dniem drugiego. To komedia romantyczna, opowiadająca historię pary na przestrzeni 30 lat. Pierwsza część to wojna, druga to złoty wiek, trzecia to bankructwo, przegapiliśmy czwartą, która znowu byłaby wojną” – mówi.
Pierwotnie zdjęcia zaplanowano na październik 2024 r., ponieważ żona Arisa miała rodzić latem.
„Podczas ostatniego zdjęcia ostatniego dnia jego telefon padł. Na monitorze Mounia gra tę rolę. Masz ją w telefonie [his wife] rodzenie. Przysięgam, że to był ostatni strzał ostatniego dnia. Strzelał i płakał, a my usłyszeliśmy dzieciaka. Powiedział „Cięcie, na zdrowie” i natychmiast pobiegł na pokład samolotu.
Aris pracuje teraz w Los Angeles Światło księżyca montażysta Nat Sanders, który został zatrudniony przez amerykańską producentkę filmu Jennifer Goyne Blake.
W tej ciemności widzę cię jest również na etapie edycji, a Tabet współpracuje z francuskim redaktorem Loïcem Lallemandem (Bóstwa, Czekam na Bojanglesa) w Paryżu, podczas gdy Schoucair nadal gromadzi fundusze na postprodukcję.
„Ponieważ chciałem to nakręcić, cokolwiek się stanie, dałem zielone światło dla filmu bez pieniędzy na postprodukcję. Robię to po raz pierwszy od lat. Wypłaciłem redaktorowi firmę” – mówi Schoucair, który szuka połączenia miękkich pieniędzy i kapitału własnego, aby wypełnić lukę.
Schoucair spędził większość jesieni w Paryżu po tym, jak utknął w Europie z powodu eskalacji konfliktu Hezbollah-Izrael, ale ma nadzieję wkrótce wrócić do Bejrutu, jeśli utrzyma się kruche zawieszenie broni.
Brał udział w Final Cut w Wenecji z W ciemności widzę cięgdzie zdobył dwie nagrody za postprodukcję, oraz w USA przed wzmożeniem się walk.
Oprócz produkcji Schoucair należy także do grupy kierowanej przez Hanię Mroueh, która wznawia uruchomienie kina studyjnego Metropolis w Bejrucie na kawałku tymczasowo przekazanego gruntu w dzielnicy Mar Mikhael w mieście.
Dwuteatralna sala, zaprojektowana przez architekt Sophie Khayat w taki sposób, aby można ją było zdemontować i przenieść w inne miejsce, miała zostać otwarta we wrześniu w obecności gwiazdy z najwyższej półki, ale premiera została odwołana .
W październiku w obiekcie odbyło się mniejsze, symboliczne wydarzenie, a obecnie założyciele przygotowują się do większego oficjalnego otwarcia, które odbędzie się 21 grudnia, jeśli pozwoli na to zawieszenie broni.
„W końcu nakręciliśmy oba filmy i kino jest otwarte, więc voila, to jest mój rok” – mówi. „Miałem szczęście. Mój ostatni film to Costa Brava, Liban i kręciliśmy w 2020 r. W 2021 r. był montaż i premiera w Wenecji, potem w 2022 i 2023 r. Siedziałem, czekałem, musiałem coś zrobić.
Schoucair przygotowuje się teraz do zdjęć do produkcji Danielle Arbid, której akcja rozgrywa się w Bejrucie Miłość zwycięża wszystkoz Hiamem Abbasem w roli 65-letniej wdowy, która zakochuje się w młodym Sudańczyku.
„Będziemy kręcić w studiach w Paryżu. Wszystko, co pionowe na podłodze będzie kręcone w Paryżu, wszystko, co widać na ścianach, będzie kręcone w Bejrucie. Mamy drugą ekipę w Bejrucie, która kręci mieszkanie i kuchnię” – mówi.
„Dla Danielle jest to oświadczenie polityczne: kręcimy film, którego akcja rozgrywa się w Bejrucie, nie możemy kręcić w Bejrucie, ale pokażemy Bejrut”.