Termin Przeczytaj scenariusz Kontynuacja serii przedstawiającej scenariusze najpopularniejszych filmów sezonu nagród Queerambitna adaptacja nigdy nieukończonej powieści Williama S. Burroughsa. The A24 dramat z Danielem Craigiem w roli głównej Pretendentzy duet scenarzysty Justina Kuritzkesa i reżysera Luca Guadagnino.
Queer miał swoją światową premierę w sierpniu na Festiwalu Filmowym w Wenecji, był pokazywany na najważniejszych galach festiwalowych, w tym w TIFF i Nowym Jorku, a jego limitowana premiera odbyła się w weekend Święta Dziękczynienia i od tego czasu nabiera tempa w swojej ekspansji. Stał się także magnesem przyciągającym nagrody dla Craiga, który otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora Krajowa Komisja Rewizyjna i zdobył Złote Globy I Wybór krytyków nomy.
Queer był projektem pasji Guadagnino, który po raz pierwszy przeczytał powieść (ostatecznie została opublikowana w 1985 r.) jako nastolatek w Palermo, a scenariusz do niej zaczął pisać w wieku 21 lat; mówi, że nadal ma gdzieś na dyskietce pierwszą wersję roboczą.
Guadagnino zainspirował się historią Williama Lee, alter ego Burroughsa, i jego czasów, gdy na emigracji w Meksyku w latach czterdziestych XX wieku odkrywał swoją seksualność (i heroinę – w końcu to Burroughs). William spotyka amerykańskiego żołnierza (w filmie Eugene Allerton, Drew Starkey) i zakochuje się w nim, ale kończy się to odrzuceniem. Ostatecznie „opowiadamy historię miłosną, w szczególności tragedię bycia odrzuconym w miłości, ale mimo tego odrzucenia kontynuujemy ją” – mówi Guadagnino.
W prawdziwym życiu Burroughs zaczął pisać Queer na początku lat pięćdziesiątych, tuż po niesławnym incydencie, w którym przypadkowo zastrzelił swoją drugą żonę, Joan Vollmer, na pijackiej imprezie. Zaczął pisać krótką powieść w oczekiwaniu na proces; nigdy nie był w stanie ukończyć powieści, ale w krótkich odstępach czasu zaczął pisać ćpun I Nagi lunchprzełomowe dzieła, które ugruntowały jego pozycję obok kumpli Jacka Kerouaca i Allena Ginsberga jako ikony ery Beatu.
Guadagnino pomyślał o Kuritzkesie, gdy obaj grali jako partnerzy w grze podwójnej Pretendentzytenisowe zdjęcie z trójkątem miłosnym, w którym wystąpili Zendaya, Josh O’Connor i Mike Faist. Guadagnino podchwycił Queer praw, o które zabiegał od lat podczas produkcji tego filmu, i zwrócił się do Kuritzkesa, nowojorskiego dramaturga, którego nazwisko Pretendentzy scenariusz był jego pierwszym wyprodukowanym scenariuszem.
Kuritzkes podjął nowe wyzwanie, które obejmowało znalezienie zakończenia niedokończonego dzieła Burroughsa.
„Chwila Queer ukazuje bardzo specyficzny czas i miejsce, jego tematykę – tęsknotę, samotność i granice tego, czego możemy szukać w drugim człowieku; to, co mogą dla nas zrobić i co my musimy zrobić dla siebie, pozostaje uniwersalne” – mówi Kuritzkes. „Chociaż może nie zawsze sprawiać wrażenie historii miłosnej, jest to zasadniczo opowieść o miłości. Rzeczywiście, była to książka o wszystkich rzeczach, do których dążyłem w swojej pracy od czasu, gdy pisałem”.
Sprawdź poniższy skrypt.