Mamy listopad – miesiąc, w którym wszyscy nadal myślą, że mogą wygrać. Oscaryto jest. I jak zwykle działalność kampanii kwitnie i może w tym roku pomysł na to ktokolwiek może wygrać — lub przynajmniej zostać nominowany — nie jest aż tak naciągane. Nadal odczuwalne są utrzymujące się skutki strajków aktorów i scenarzystów z 2023 r. ze względu na wstrzymane produkcje i wstrzymane premiery, a z powodu tych opóźnień tak naprawdę nie udało się wyłonić solidniejszego składu pretendentów do nagród. Rok 2025 zapowiada się całkiem nieźle. 2024? Nie tak bardzo.
Nie oznacza to, że nie ma kilku godnych uwagi pretendentów, ale prawie każdy ekspert, z którym rozmawiasz, powie Ci, że to dziwny rok, w którym w tym rodzącym się wyścigu nie wyłonił się ani jeden czołowy pretendent do banku. . To może być gra każdego. Emocje roku 2023 Barbenheimera konkurs, który zdołał rozpalić zarówno kasę I wyborcy Oscara wydają się w tym momencie odległą przeszłością. Jednak jest jeszcze nierecenzowany i dopiero teraz widziany duet z 22 listopada: adaptacja przeboju musicalu na Broadwayu Podły, oraz niemal ćwierć wieku oczekiwanej kontynuacji dzieła Ridleya Scotta, zdobywcy nagrody dla najlepszego filmu w 2000 roku Gladiator, zwane po prostu Gladiator II. Filmy te mogą pomóc wypełnić tę lukę w kinach i na ceremoniach rozdania Oscarów, które desperacko potrzebują rozpoznawalnych i ekscytujących filmów na 97. doroczną ceremonię rozdania Oscarów. Obydwa filmy spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem podczas pokazów smakoszy, które zachęcały do reakcji w mediach społecznościowych.
Mimo to oba studia, Universal i Paramount, wstrzymywały się z krytycznymi reakcjami i embargo na recenzje przesunięto na połowę listopada. Są jednymi z nielicznych pretendentów do tytułu roku 2024 zaprezentowanych poza strefą festiwali filmowych, która wypuściła najwięcej nadziei, począwszy od majowego Cannes, a następnie oficjalnego początku sezonu: Wenecji, Telluride i Toronto. Filmy powstające w ramach tych festiwali trafiają następnie do wirtualnego obiegu festiwali regionalnych, aby pozostać w centrum uwagi Oscarów.
W czasie prasy Focus Features’ Nosferatu, premiera na Boże Narodzenie została właśnie zaprezentowana 7 listopada podczas spektakularnego pokazu, w którym Guillermo del Toro prowadził sesję pytań i odpowiedzi z reżyserem Robertem Eggersem. Więc teraz pozostał jedyny film kompletna niewiadoma w wyścigu jest bożonarodzeniowy otwieracz Searchlight, o trafnej nazwie Kompletna niewiadoma. Oczekuje się, że wyreżyserowany przez Jamesa Mangolda film biograficzny o wczesnym Bobie Dylanie, grany przez Timothée Chalameta, zacznie się wyświetlać gdzieś w okolicach Święta Dziękczynienia. Zwiastun z pewnością jest intrygujący.
Najwcześniejszym tak zwanym kandydatem do Oscara, jaki pojawił się w roku 2024, był film Denisa Villeneuve’a Wydma: Część druga, w marcu (po przesunięciu z 2023 r.). Ta druga część stanowi kontynuację historii następującej po wydaniu gry pod wpływem pandemii w 2021 r Wydmaktóry stał się codzienną premierą Maxa w kinach dzięki niefortunnej decyzji Warner Bros. dotyczącej wszystkich filmów tego roku. Mimo to wypadł imponująco i był nominowany do 10 Oscarów, w tym za najlepszy film. Objęła kategorie rzemiosła, z których większość została zdegradowana do wstępnej ceremonii poza anteną (kolejna niefortunna decyzja). Wydma: część druga prawdopodobnie powróci na Oscary, a Warner Bros. prowadzi solidną kampanię, aby się tam dostać, ale kontynuacje mogą być problematyczne, a w tym roku prawie wszyscy kandydaci, których motywacją jest także kasa, wydają się należeć do tej kategorii, w tym film wyżej wymieniony Gladiator II, który widziałem i mogę powiedzieć, że spełnia wszystkie swoje obietnice. Warners pokładał duże nadzieje w George’u Millerze Szalony Maks podejmować właściwe kroki, Furiosa: Saga Mad Maxa, które lubią Mad Max: Na drodze gniewu z sukcesem zadebiutował w Cannes, ale potem zawiódł w kasie. To praktycznie przekreśliło jego nadzieje na powtórzenie Droga wściekłościOscarowy sukces (10 nominacji i 6 zwycięstw w dziedzinie rękodzieła). Kolejna publikacja Warnera, Joker: Folie à Deux — Odważna muzyczna kontynuacja Todda Phillipa, nagrodzonego Oscarem filmu o wartości miliarda dolarów Joker — po prostu płaskie, zarówno pod względem kasowym, jak i (w większości) krytycznie, co zabija ewentualną ponowną wizytę w Dolby.
Są też sequele, które eksplodowały w kasie I zdobył dobre recenzje. Jak dotąd film nr 1 roku, Disney/Pixar Na lewą stronę 2, mógłby być pewny, gdyby nie był animowany. W ostatnich latach wyborcy Oscara z pogardą patrzyli na usuwanie „toonów” z ich własnej kategorii, co sprawia, że perspektywy poza filmem animowanym są wątpliwe. Wspaniały film nr 2, Deadpoola i Wolverine’ajest prowadzony przez Disneya, ale pytanie brzmi, czy wyborcy zareagują, jeśli nie nominowali dwóch pierwszych Deadpool filmy do czegokolwiek? Może jednak najpierw zyskać uznanie podczas Złotych Globów i nagród Critics Choice Awards, co może być bardziej przyjaznym terytorium.
Gdybym miał analizować stan wyścigu pod względem nominacji do Oscarów, które można by już teraz wrzucić do banku, powiedziałbym, że dobrze przyjęty thriller watykański, Konklawe, z pewnością znajdzie się w czołówce, wysuwając na prowadzenie funkcję Focus Features, która nie zdobyła jeszcze Oscara za najlepszy film. Jest też entuzjastycznie recenzowany serial Netflixa Emilia Perez. Netflix, podobnie jak Focus, nie zdobył jeszcze dużej nagrody dla najlepszego filmu, ale hiszpańskojęzyczny dramat muzyczny w reżyserii Jacques’a Audiarda może być tym biletem. Zwłaszcza sądząc po reakcjach na nagrodzony debiut w Cannes, w Telluride i Toronto (gdzie w wymownym konkursie People’s Choice znalazł się wyżej niż jakiekolwiek inne wydawnictwo z 2024 r.), a także entuzjastycznym odzewem na pokazie AMPAS. Może zakończyć się także nominacjami aktorskimi dla swoich gwiazd, w tym dla głównej aktorki Karli Sofíi Gascón, która byłaby pierwszą w historii zwyciężczynią osoby identyfikującej się jako trans. Trzecim filmem, który ma zakłócić ceremonię w Dolby, jest niewątpliwie najnowszy zdobywca Złotej Palmy w reżyserii NEON, szalenie zabawny i pomysłowy film Seana Bakera. Anora.
Nie można pominąć małego indie, który mógłby: A24. Jak zwykle zyskuje na popularności dzięki dużej ofercie popularnych filmów. Jest trzy i półgodzinny dramat Brady’ego Corbeta, Brutalista, zdobywca nagrody dla najlepszego reżysera w Wenecji; seksowny dramat bożonarodzeniowy Dziewczynkaktóra przystąpiła do wyścigu ze zwycięstwem Nicole Kidman dla najlepszej aktorki w Wenecji; Kompleks Luca Guadagnino Queerz przełomowym występem Daniela Craiga; Śpiewaj Śpiewajze znakomitym Colmanem Domingo i nie tylko. A24 w swojej młodej historii wyprodukowało dwa najlepsze zdjęcia: Światło księżyca I Wszystko Wszędzie Wszystko naraz, więc wiedzą, jak poruszać się po wyścigu.
W tym, co coraz bardziej wygląda na rok skupiony na indie, jedną z produkcji niezależnych, które przekształciły się w studio, do obejrzenia jest porywający thriller Paramount 5 wrześniaktóry stanowi kronikę przerażającego ataku terrorystycznego na Igrzyskach Olimpijskich w Monachium w 1972 r. z punktu widzenia ekipy telewizyjnej ABC Sports, która nagle znalazła się na relacjonowaniu wydarzenia o zasięgu globalnym. Film ten był tak daleko poza zasięgiem radaru, że pojawił się w łodzi podwodnej zastąpić sekcji w Wenecji (gdzie bardzo wysoko go zrecenzowałem), potem dostałem rozmowę w Telluride i prawie wymknął się spod kontroli Paramount, ponieważ studio początkowo próbowało go sprzedać, zamiast wypuścić nabytek za pośrednictwem swojej małej niezależnej wytwórni Republic Pictures. Na szczęście tak się nie stało i teraz, w duchu szalonego sezonu, taki się staje, 5 września może być ich najpoważniejszym pretendentem na liście, która obejmuje również Gladiator II oraz muzyczna biografia Robbiego Williamsa Lepszy człowiek.
W miksie znalazł się także hit Searchlight z Sundance Prawdziwy bólautorstwa gwiazdy reżysera i scenarzysty Jessego Eisenberga, z Kieranem Culkinem w roli głównej oraz serialu Netflix Maria, ze spektakularną Angeliną Jolie w roli gwiazdy opery Marii Callas w jej ostatnich dniach. Następnie jest adaptacja Augusta Wilsona na Netfliksie Lekcja gry na fortepianie. Amazon/MGM Studios również mogłoby mieć dwóch konkurentów, z kolejnym wpisem Guadagnino z początku roku, seksownym i rozrywkowym pretendenci, oraz adaptacja książki Colsona Whiteheada Chłopcy z niklu, od scenarzysty i reżysera RaMell Ross, który wykorzystuje stylistyczne podejście kamery POV, które zadowoliło krytyków, ale podzieliło wyborców Oscara, z którymi rozmawiałem po debiucie w Telluride.
Jest mnóstwo filmów, które swoimi występami mogą przełamać wyścig, jeśli nie same filmy. Wyścig o najlepszą aktorkę jest zacięty. Szukaj Marianne Jean-Baptiste – druzgocącej w przygnębiającym dramacie Mike’a Leigha Trudne prawdy; Demi Moore ze znakomitym zdjęciem i pierwszą nominacją do Oscara w tym wspaniałym i zabawnym horrorze Substancja; druzgocąca Florence Pugh ukarana karą A24 Żyjemy w czasie; zaskakująca Pamela Anderson jako starzejąca się performerka z Vegas, która późno weszła na rynek Ostatnia tancerka; Julianne Moore i Tilda Swinton w nagrodzonym Złotym Lwem w Wenecji Pedro Almodóvara Pokój obok; genialna Fernanda Torres w brazylijskim wpisie Waltera Sallesa Nadal tu jestem; Amy Adams ubiega się o siódmą nominację w konkursie Nocna sukai imponujący Ryan Destiny w Wewnątrz Ogień. Saoirse Ronan także z dwoma filmami: Wybieg oraz brytyjski dramat o II wojnie światowej Steve’a McQueena Ciężkie bombardowanie. Do tego dochodzi wspomniana wcześniej Jolie i Kidman oraz Anory Mikey’a Madisona.
Poza Craigiem i Chalametem istnieje również wiele możliwości zagrania głównego aktora. Zależy mi na uznaniu Wreszcie dla Hugh Granta w dzikim zakręcie w horrorze A24, Heretyk; Sebastian Stan w roli młodego Donalda Trumpa Uczeń; Andrew Garfielda w Żyjemy w czasie; Paul Mescal w Gladiator II; Adrien Brody w Brutalista;znacznie spóźniony Ralph Fiennes Konklawe; Harrisa Dickinsona w Dziewczynka; Jude Law w Zakon; i może kilku zasłużonych longshotów, w tym Keith Kupferer w hicie Sundance, Światło widmaoraz zadziwiający stepujący Jeremy Piven w nadchodzącym filmie niezależnym Wydajność. Nie lekceważcie także Nicholasa Houlta, z którym będzie miał piekielny sezon Zakon, Nosferatu oraz imponująca główna rola w porywającym dramacie sądowym Clinta Eastwooda, Juror nr 2w którym gra tytułową rolę. Jest to film, który Warner Bros. zdaje się ignorować, wypuszczając limitowaną edycję, pomimo wysokich pochwał krytyków za film, który może być ostatnim filmem ikony (ma 94 lata). Zasługuje na coś lepszego. Być może wyborcy Oscarów sami to odkryją.
Czekać na dalsze informacje. Ten wyścig należy do każdego w tym momencie.