EKSKLUZYWNY: Niedawno uruchomiona Szwajcarskie studia przygotowuje szereg oryginałów przyjaznych streamerom, w tym serial dramatyczny, którego akcja rozgrywa się w niemieckim miasteczku naftowym oraz limitowany serial o szwajcarskim samuraju.
Uruchomiony w zeszłym miesiącu Jako kolektyw pięciu europejskich firm produkcyjnych Swiss Studios stara się to wykorzystać Szwajcaria’Lex’ Netflixa”, które nakazują globalnym streamerom, takim jak Netflix, Prime Video i Disney+, ponowne inwestowanie 4% swoich lokalnych dochodów w szwajcarskie produkcje filmowe i telewizyjne pod rygorem płacenia podatku.
Dyrektor generalny Swiss Studios, Malte Probst, powiedział Deadline, że streamerzy byli skłonni zapłacić 4% „pod warunkiem, że treść będzie odpowiedniej jakości, jakiej potrzebują”. Szacuje, że podatek przyniesie bezpośrednio około 20 mln franków szwajcarskich (22,4 mln dolarów), ale wraz z powiązanymi kosztami może przynieść aż 40 mln franków szwajcarskich rocznie. „To pokaźna kwota” – dodał.
Deadline może ujawnić, że Swiss Studios — w skład którego wchodzą Elite Filmproduktion, Praesens-Film Production, Contrast Series, Bawaria Fiction i Kinescope Film — ma aż 55 projektów w opracowaniu i planuje kontynuować prace, z których około 12 zostanie wybranych przez komisję. Zostaną one przekazane streamerom.
Wśród tych w fazie rozwoju są Czarne złotoktóry Swiss Studios/Kinescope Film tworzy w koprodukcji z FilmNation i NDR.
Sześcioczęściowy, wielosezonowy dramat Justina Kocha i Matthiasa Grevinga opowiada historię odkrycia ropy naftowej w małym miasteczku w północnych Niemczech pod koniec XIX wieku. Doprowadziło to do tego, że ciężko pracująca ludność wsi była rozdarta pomiędzy postępem, zniszczeniem środowiska i przetrwaniem.
Probst powiedział Deadline, że serial ma budżet w wysokości około 20 milionów euro (21,1 miliona dolarów) i był przedstawiany jako „Yellowstone spotyka Niemcy”. Słyszeliśmy, że przywiązane są największe talenty amerykańskie i międzynarodowe.
Szwajcarski samuraj to limitowana seria Swiss Studios/Elite Filmproduction o szwajcarskim Andym Hugu, pierwszym w historii nie-Azjatą, który zdobył mistrzostwo K1 w kickboxingu. Hug, będący wielką gwiazdą w swoim kraju i Japonii, zmarł w podejrzanych okolicznościach w 2000 roku.
Serial jest produkowany w ścisłej współpracy z rodziną Huga, a Swiss Studios szuka japońskiego partnera, powiedział Probst.
Valerie Lehmann, kolejny projekt Swiss Studios i Elite Filmproduction, jest w przygotowaniu jako wielosezonowy serial kryminalny z najwyższej półki, oparty na powieściach kryminalnych szwajcarskiej pisarki Silvii Götschi. Pascal Walder i Tom Kolinski stworzyli projekt, którego pierwszy sezon składa się z sześciu części.
Książki opowiadają historię tytułowej detektyw Valerie Lehmann, silnej, nowoczesnej kobiety, która z powodów osobistych musi przenieść się na odległe szwajcarskie zbocze góry, walcząc zarówno z przestępczością, jak i odrzuceniem przez miejscowych.
W duchu Król Tygrysów, Lampart to limitowana seria Swiss Studios i Praesens Filmproduktion, stworzona przez Cihana Inana i Benedikta Eppenbergera. Akcja rozgrywa się w Szwajcarii lat 70. XX wieku i opowiada o drodze Hansa Ulricha Lenzlingera, który przeszedł od ubogiego wychowania do jednego z najważniejszych przedstawicieli podziemia kraju, ściganego przez Stasi za przemyt Niemców z NRD do Niemiec Zachodnich. Jego morderstwo w 1979 roku jest nadal nierozwiązane.
Wreszcie, Królowa Eigeru pochodzi ze Swiss Studios i Bayern Fiction Switzerland w koprodukcji z Luck Films. Serial dokumentalny skupia się na Daisy Voog, która jako pierwsza kobieta wspięła się na północną ścianę Eigeru w 1964 roku, ale finansuje swoje wyprawy, dokonując w tym celu oszustwa finansowego na rzecz swojego pracodawcy.
’Szwajcarskie historie o międzynarodowym potencjale”
„Jak widać, staramy się tworzyć historie o międzynarodowym potencjale poza Szwajcarią” – powiedział Probst w ekskluzywnym wywiadzie.
Oprócz tego, że Probst wraz z byłym kolegą ze Sky Deutschland, Marcusem Ammonem, opracowywał najpierw plan działania Swiss Studios, a obecnie pełni funkcję dyrektora generalnego, Probst jest także dyrektorem ds. produktów w dziale Fiction w Blue Entertainment, nadzorując jej projekty w zakresie rozrywki telewizyjnej, oryginalne produkcje i transakcje transakcyjne i partnerstwa dotyczące treści w spółce zależnej Swiss telco Swisscom. Przed dołączeniem do Blue w 2021 r. spędził 15 lat w Sky Deutschland i jego poprzedniku, Premiere.
Jego rola polega na współpracy z szefem Contrast Film Ivanem Madeo, Ammonem i Dominiciem Fistarolem z Bavaris Fiction Switzerland, Matthiasem Grevingiem z Kinescope, Corinne Rossi z Praesens-Film Production i Rogerem Kaufmannem z Elite Filmproduktion przy podejmowaniu decyzji, które projekty powinny zostać zrealizowane i zaproponowane.
„Można sobie wyobrazić, że połączenie pięciu domów produkcyjnych nie jest najprostszym zadaniem, ale jeśli zrobisz to z zaufanymi ludźmi, którzy wyznają te same wartości, może to być bardzo przyjemny proces” – powiedział Probst. „Współpracujemy ze streamerami i rozwijamy się w oparciu o ich potrzeby dzięki informacjom rynkowym”.
Każdy partner ma obowiązek zapewnić Swiss Studios pierwsze spojrzenie na nowe projekty, które następnie są rozpatrywane przez komisję. Jeśli pomysł zostanie przekazany dalej, producent może sam go wdrożyć.
Probst pracuje także nad strategią, która skutecznie pozwoli Swiss Studios działać jako pośrednik dla streamerów w Szwajcarii. „Do kraju napływa mnóstwo pieniędzy, ale żaden ze streamerów nie ma na miejscu sił, aby nimi zarządzać. Moglibyśmy to dla nich zrobić” – powiedział.
Lokalne systemy ulg podatkowych zostaną wykorzystane w celu zwiększenia finansowania projektów, a Greving z Kinescope będzie ekspertem w dziedzinie zarządzania podatkami. „Próbujemy zbudować centrum kompetencyjne na wzór studyjny, ale ostatecznie będziemy oceniani po jakości naszej produkcji.
Kolejnym celem będzie rynek francuskojęzyczny, biorąc pod uwagę znaczną liczbę rodzimych użytkowników języka w Szwajcarii oraz fakt, że kraj ten ma umowę o koprodukcji z francuskojęzyczną Kanadą.