Strona główna Technologia Spektakl z okazji ponownego otwarcia katedry Notre Dame zwieńczył znakomity rok dla...

Spektakl z okazji ponownego otwarcia katedry Notre Dame zwieńczył znakomity rok dla luksusowego domu LVMH

1

PARYŻ (AP) – Ponowne otwarcie Notre Dame było uroczystym świętem odnowy kulturowej i duchowej. Jednak dla niektórych…

PARYŻ (AP) – The ponowne otwarcie Notre Dame było uroczystym świętem odnowy kulturalnej i duchowej. Jednak dla niektórych odrodzenie historycznej katedry było także wydarzeniem brandingowym LVMH i innych luksusowych konglomeratów, starannie opracowanym choreografią.

Bernard Arnault, skromny miliarder stojący za luksusową potęgą LVMH i kluczowy darczyńca Notre Dame, który regularnie zajmuje pierwsze miejsca na listach najbogatszych ludzi na świecie, był w centrum uroczystości. Był otoczony rodziną, prezydentem Francji, arcybiskupem i duchowieństwem oraz niepowtarzalnymi symbolami wpływów swojego luksusowego imperium, w tym jego marek Louis Vuitton i Dior.

Pierwsza dama Brigitte Macron trzymała w dłoni rzucającą się w oczy torebkę Lady Dior. Dyrektor artystyczny Louis Vuitton, Pharrell Williams, wystąpił w Louis Vuitton z pełnym wyposażeniem. Południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende również wzięła udział w wykonaniu utworu „Amazing Grace”, mając na sobie suknię Diora ozdobioną 110-karatowymi diamentami.

Witamy na „inauguracji areny LVMH” – skomentował ceremonię w katedrze w tym tygodniu dziennikarz telewizyjny Yann Barthès.

W 2024 r. firma LVMH cieszyła się bezprecedensową widocznością we Francji, zwłaszcza jako znaczący sponsor Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 r.

Niektórzy kwestionowali smak takiej obecności marki w przestrzeni sakralnej, takiej jak ukochany gotycki pomnik, zwracając jednocześnie uwagę na kluczowy wkład LVMH w odbudowę.

„Nie można winić pana Arnault, biznesmena, za to, że robi interesy. Ale ludzie pytają teraz, czy to odpowiednie miejsce na taką wystawę” – powiedział Theo Fontaine, konsultant ds. PR ds. mody.

„To był świetny rok PR dla LVMH – to z pewnością” – dodał Fontaine. „Igrzyska Olimpijskie, a teraz Notre Dame. Cały świat patrzył.”

Niedaleko za Arnaultem siedzieli przedstawiciele Keringa, dodając kolejną warstwę do trwającej rywalizacji pomiędzy dwoma największymi francuskimi konglomeratami luksusowymi.

Dyrektor generalny Kering, François-Henri Pinault, był obecny wraz ze swoją żoną, aktorką Salmą Hayek, która miała na sobie szyty na miarę płaszcz Gucci. Gucci jest własnością Keringa.

Wydarzenie to, będące zwieńczeniem wysiłków na rzecz odbudowy o wartości 840 milionów euro po niszczycielskim pożarze w 2019 r., zgromadziło światowych dygnitarzy i ikony kultury.

Odbudowa Notre-Dame zjednoczyła francuskich gigantów korporacyjnych. Największą darowizną była darowizna w wysokości 200 milionów euro przekazana przez Arnault, a następnie 100 milionów euro od Pinault i rodziny Bettencourt-Meyers z L’Oréal. Ponad 250 firm i 2000 rzemieślników wzięło udział w pięcioletnim wysiłku restauracyjnym, który obejmował odbudowę iglicy, naprawę sklepionych sufitów i odrestaurowanie witraży.

Gdy w całym Paryżu zabrzmiały dzwony Notre-Dame, odrodzenie katedry stało się świadectwem zbiorowego wysiłku, ale dla niektórych także symbolem nierozerwalnego związku francuskich siedzib władzy i cenionego przemysłu luksusowego.

Prezydent Francji Emmanuel Macron i Brigitte Macron powitali głowy państw, w tym prezydenta-elekta Donalda Trumpa, brytyjskiego księcia Williama i Elona Muska, podczas ceremonii przesiąkniętej tradycją i modą.

Arnault wziął udział w wydarzeniu wraz ze swoją rodziną, w tym prezesem i dyrektorem generalnym Dior Delphine Arnault, dyrektorem ds. wizerunku i środowiska LVMH Antoine Arnault, zastępcą dyrektora generalnego Moët Hennessy Alexandre Arnault, dyrektorem generalnym LVMH Watches Frédéricem Arnaultem oraz dyrektorem ds. produktu i rozwoju zegarków Louis Vuitton Jean Arnault. Obecna była także żona Antoine’a Arnaulta, modelka Natalia Vodianova.

„Jestem dumny z ogromu hojności z całego świata, w który Grupa LVMH i moja rodzina chciała wnieść swój wkład od samego początku, co umożliwiło przywrócenie tego klejnotu naszego dziedzictwa” – stwierdził w oświadczeniu Antoine Arnault opublikowane na LinkedIn.

„Ten niezwykły projekt uwypuklił doskonałość francuskiego know-how i talent prawie 2000 architektów, pracowników i rzemieślników wszystkich branż” – dodał.

Jednak reakcja opinii publicznej była mieszana

24-letnia Papuna Biliseishvili, która oglądała ceremonię w Paryżu, zażartowała: „Jeśli diabeł ubiera się u Prady, katedra nosi Louisa Vuittona i Diora”.

Cari Lefebvre (27 l.) stwierdziła, że ​​„to największa PR, jaką Kościół katolicki widział od wieków”.

Marie-Claire Dubois, 45-letnia katoliczka z Paryża, wyraziła swoją dezaprobatę. „To święte miejsce. To piękne, że te firmy wniosły swój wkład, ale branding powinien pozostać na zewnątrz” – stwierdziła. „Notre-Dame zasługuje na szacunek jako dom Boży, a nie wizytówka luksusu”.

Choć wielkość ponownego otwarcia wywołała debatę, powszechnie chwalono darowiznę Arnaulta i wkład LVMH w renowację katedry – w tym posadzenie 36 300-letnich dębów na iglicę.

Wpływ LVMH na Igrzyska Olimpijskie w Paryżu w 2024 r. jeszcze bardziej ugruntował ten znakomity rok. Firma wykonała na zamówienie gabloty na 5000 medali i znicz olimpijski, prezentując swój kunszt i precyzję. Berluti, kolejna marka LVMH, zaprojektowała kostiumy na ceremonię otwarcia, a wspierany przez grupę pokaz mody Vogue World o tematyce olimpijskiej przyciągnął międzynarodową uwagę podczas Tygodnia Couture w Paryżu.

Napięcia między Arnaultem i Pinaultem, siłami napędowymi odpowiednio LVMH i Keringa, były w pełni widoczne dzięki znaczącym występom ich marek w katedrze. Ta rywalizacja sięga dziesięcioleci wstecz i sięga zaciekłej wojny licytacyjnej przeciwko Gucci pod koniec lat 90., którą ostatecznie wygrał Kering Pinaulta. Od tego czasu ich konkurencja wykracza poza modę i obejmuje sferę sztuki, filantropii i globalnych wpływów.

W Notre Dame francuski luksus był także orędownikiem francuskiego kościoła katolickiego i był widoczny nawet w ściegach szat liturgicznych. Francuski projektant mody Jean-Charles de Castelbajac został poproszony przez kościół o zaprojektowanie 2000 strojów dla katedry. Niekonwencjonalne projekty były zabawne, nowoczesne i być może szokująco minimalistyczne. Zadbali o to, aby nawet szaty duchowieństwa odzwierciedlały kunszt high-fashion, jeszcze bardziej podkreślając przecięcie wiary i mody podczas tego wydarzenia.

Prawa autorskie © 2024 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być publikowany, emitowany, pisany ani redystrybuowany.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj