(KRON) — Bluesky, zdecentralizowana platforma społecznościowa, odnotowała gwałtowny wzrost liczby użytkowników po wyborach w USA i obecnie może pochwalić się ponad 15 milionów użytkowników. Aplikacja, która jest platformą do blogowania w krótkich formach, podobną do X, najwyraźniej stała się liderem wśród użytkowników szukając alternatywy do sieci społecznościowej prowadzonej przez Elona Muska.
Według raportu opublikowanego w The Verge większość nowych użytkowników korzystających z aplikacji pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Od środy aplikacja Bluesky zajmowała pierwsze miejsce w powyższym sklepie z aplikacjami na iOS Threads, alternatywa Meta Xi CzatGPT.
Pomimo widocznego wzrostu po wyborach, Bluesky nadal plasuje się za Threads, który niedawno osiągnął 275 milionów użytkowników. Podobnie jak Threads, Bluesky jest obecnie pozbawiony reklam.
Błękitnyktórej zwolennikiem jest były dyrektor generalny Twittera Jack Dorsey, opisuje siebie jako „otwartą sieć społecznościową, która zapewnia twórcom niezależność od platform, programistom swobodę tworzenia, a użytkownikom możliwość wyboru doświadczenia”.
Bluesky oferuje użytkownikom wiele różnych kanałów i oferuje opcję „odkryj nowe kanały”. Platforma oferuje również kanały z niestandardowymi algorytmami, podobnymi do list X, które umożliwiają użytkownikom subskrybowanie kanałów z algorytmami prezentującymi różne rodzaje postów.
W sierpniu firma Bluesky oprócz przypiętych postów i niestandardowych czcionek udostępniła publikowanie wideo. Bluesky oferuje również „Antytoksyczność” funkcje, takie jak możliwość odłączenia oryginalnego postu od postu z cytatem innej osoby.
Firma Bluesky nawiązała do swoich konkurencyjnych relacji z X w żartobliwych komentarzach, w tym w poście z dnia wyborów na stronie X, w którym Musk ogląda wyniki głosowania prezydenta-elekta Donalda Trumpa.
„Mogę zagwarantować, że żaden członek zespołu Bluesky nie będzie dziś wieczorem siedział z kandydatem na prezydenta i nie dawał mu bezpośredniego dostępu do kontrolowania tego, co widzisz w Internecie” – powiedział Bluesky.
Na całej platformie nowi użytkownicy – wśród nich dziennikarze, lewicowi politycy i celebryci – zamieszczali memy i dzielili się tym, że nie mogą się doczekać korzystania z przestrzeni wolnej od reklam i mowy nienawiści. Niektórzy twierdzili, że przypomina im to początki X, kiedy był to jeszcze Twitter.
W środę dziennik The Guardian oznajmił, że nie będzie już publikował postów w serwisie X, podając jako powód „skrajnie prawicowe teorie spiskowe i rasizm”.
W ubiegłym roku,reklamodawcy, tacy jak IBM, NBCUniversali jej spółka matka Comcast uciekły z X w związku z obawami, że ich reklamy będą wyświetlane obok treści pronazistowskich i ogólnie mowy nienawiści w witrynie, a Musk zaognił napięcie swoimi własnymi postami popierającymi antysemicką teorię spiskową.
Associated Press przyczyniła się do powstania tego raportu.